Как спермата разопакова мъжкия геном, за да може да се слее с женския и да образува един нов човешки геном – от брой 129

Непосредствено след като сперматозоидът опложда яйцеклетка, ензимът SPRK1 прави първата стъпка в разплитането на генома на сперматозоидите, като изхвърля специални протеини за опаковане, наречени протамини, което отваря бащинската ДНК и позволява голяма реорганизация – всичко това протича за няколко часа. Кредит: Lan-Tao Gou

Изследователите от медицинското училище в Сан Диего към Калифорнийския университет откриха ролята на ензима SPRK1 за реорганизиране на бащиния геном в първите моменти на оплождането – находка, която може да помогне за обясняване на случаите с безплодие по неизвестни причини.
Спермата влиза в яйцеклетка, развива се ембрион и в крайна сметка се ражда бебе. Но връщайки се един момент назад в този процес, остава въпросът – как геномът на майката всъщност се слива с генома на бащата, за да образува един нов човешки геном? Оказва се, че изследователите всъщност не знаят толкова много за тези сравнително кратки, но съществено важни начални моменти от оплождането.

Учените откриха още, че ензимът SPRK1 прави първата крачка в разплитането на генома на сперматозоидите, изхвърляйки специални опаковъчни протеини, които отварят бащинската ДНК и позволяват голяма реорганизация – всичко за няколко часа. Изследването е публикувано на 12 март 2020 г. в Cell.

Цялата статия може да четете след като сте се абонирали за списанието (имате абонамент – четете тук).

Повече за абонамента вижте на този линк – https://nauka.bg/abonament/