Снимки на НАСА разкриват, че китайският марсоход може да е потънал в прахта на Марс

От нови изображения от орбита се вижда, че марсоходът Zhurong не се е движил от миналата есен, което доказва, че той е “мъртъв”.

Новината, че китайският марсоход Zhurong може да е достигнал края на живота си на Червената планета, се спряга все по-често след анализ на три снимки от Mars Reconnaissance Orbiter от 2022 и 2023 година. От снимките става, ясно, че “синята точка” не се е помръднала месеци от септември 2022 г до февруари 2023 г., след като през март 2022 г. марсоходът влезе в хибернация.

Zhurong е първият планетарен марсоход на Китай. Той започна своето изследване на повърхността на Марс на 22 май 2021 г., излъчвайки снимки и аудио клипове на пейзажа Utopia Planitia обратно на Земята. Марсоходът разполага с проникващ в земята радар за изобразяване на подповърхността на Марс, магнитометър за измерване на локални магнитни полета, климатична станция, множество камери и спектроскопски инструменти за определяне на молекулярния състав на пробите от Марс.
Той беше в планирана хибернация от май 2022 г., но се очакваше да се събуди през декември, когато зимата в северното полукълбо на Марс приключи и слънчевата светлина – горивото му за захранване – стане по-изобилна. Китайската космическа агенция обаче мълчи за състоянието на марсохода.

През януари два анонимни източника, запознати с програмата на Марс, наречена Tianwen-1, споделиха за South China Morning Post, че марсоходът не е успял да възстанови комуникацията с контрола на мисията.

Групово селфи на марсохода Zhurong със спускаемия апарат Tianwen-1, направено от разгръщащата се дистанционна камера Tianwen-1.

Възможните варианти

Има два възможни варианта за продължаващата хибернация на китайския марсоход. Една от причините може да е необичайно студена марсианска зима – като температурата трябва да е поне 5 градуса по Фаренхайт (минус 15 градуса по Целзий), за да работи Zhurong, според служители на мисията.

Друга причина може да се окаже марисанският прах. Прахът може да закрива слънчевите панели на китайския робот, което прави невъзможно захранването на робота. Имаше вече подобен случай. Прашни слънчеви панели предвещаха гибелта на марсохода на НАСА Mars InSight, който изпрати последната си снимка обратно на Земята на 19 декември 2022 година, след четири години усърдна работа на Червената планета.

В очакване на отговор от Zhurong

Марсоходът все още не е официално обявен за “мъртъв” като учените смятат, че той може да се върне към живот, ако температурите се затоплят или ако буря издуха прахта от слънчевите му панели. Новите изображения обаче потвърждават, че марсоходът не се е събудил, както се очакваше, в края на планирания период на хибернация. Каква ли ще бъде съдбата на китайският марсоход?

Трябва да бъде ясно, че по-голямата мисия Tianwen-1 също включва орбитален апарат, който ще продължи да събира данни за атмосферата и повърхността на Марс, независимо от съдбата на марсохода, който беше планиран да работи три месеца, но мисията му се удължи цяла година преди планираната хибернация.

Превод: Дейвид Георгиев