Смеят ли се животните?

Изследователите предполагат, че смехът в животинското царство може да помогне на съществата да се уведомяват едно друго кога е време за игра, така че битките в играта да не ескалират.

Съставил: Радослав Тодоров

Всеки собственик на домашен любимец знае, че животните обичат да играят, но смехът изглежда е запазена марка само на хората, няколко маймуни и може би няколко птици, които са добри в имитирането на хора и маймуни. Както се оказва обаче, според нова статия, публикувана в Bioacoustics, смехът е документиран у най-малко 65 вида животни.

„Този списък включва различни примати, домашни крави и кучета, лисици, тюлени и мангусти, както и три вида птици, включително папагали и австралийски свраки. Това е далеч повече от само преди няколко години, когато маймуните и плъховете бяха единствените известни животни, които издават смях“, пише Лиз Лангли в National Geographic през 2015 г.

Учените са идентифицирали общо 65 вида, които издават шум, когато играят, разглеждайки съществуващите досега проучвания. Те смятат, че в животинското царство със сигурност може да има повече смеещи се същества отколкото са установени до момента.
Както могат да свидетелстват милионите гледания на видеоклипове на животни, дублирани с човешки гласове, хората изглежда не обичат нищо повече от антропоморфизирането на нашите четирикраки приятели от природата. Такива видеоклипове може да ни накарат да се засмеем, но какво да кажем за съществата, които участват в тях, могат ли и те в действителност да се смеят?
Отговорът, според новото проучване, изучаващо животните по време на игра, може да е „да“ за тези 65 вида, които изследователите определят като „смеещи се“ по време на пристъпи на игрива активност.

„Тази работа излага добре как феномен, който някога се е смятал за изключително и само човешки, се оказва тясно свързан с поведението, споделено с видовете, разделени от хората с десетки милиони години еволюция“, казва Грег Брайънт, когнитивен учен от Калифорнийския университет в Лос Анджелис и съавтор на изследването, в свое изявление.

Повечето от 65-те вида, идентифицирани от проучването, са бозайници, като примати, лисици, косатки и тюлени, но три вида птици също са включени в списъка, според изявлението.
Изследователите предполагат, че шумът от смеха може би е предназначен да помогне за сигнализиране, че грубото поведение или друго поведение, което може да изглежда заплашително, всъщност е само за забавление.

See What Happens When You Tickle a Rat | National Geographic

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новия Брой 165 на списанието.

Моля, не пропускайте това (1 минута четене)

БГ Наука моли за вашата подкрепа. Ние сме организация с нестопанска цел и се борим за каузата да направим науката по-близка до хората, като създаваме статии, видеа, аудио материали и други видове полезно и лесно разбираемо съдържание, безплатно в интернет.

Нямаме реклами в сайта и може да се чете приятно и лесно. Това пространство е ваше.

Не бъдете от тези 99%, които подминават това съобщение. Бъдете от хората, които искат промяна.

Направете услуга на себе си и подкрепете БГ Наука, като се абонирате за 9 лв. на месец за сп. „Българска наука“