Сляпа жена възстановява зрението си след противоречива терапия със стволови клетки

Eye_iris-Credit-Petr Novák, Wikipedia.jpg

След противоречиво лечение със стволови клетки, Ванна Белтън от Балтимор частично е възстановила зрението си, след като е била сляпа в продължение на пет години. Това е разтърсваща новина за незрящите, но самото лечение е неясно – дори докторът, който го извършил – офталмологът Джефри Н. Вайс, не може да обясни как точно работи.

„Вайс не следва обичайните стъпки на клиничното изпитване” – пише Меридит Коен от Baltimore Sun. „Освен всичко останало, той не е изпробвал експерименталното си лечение първо върху лабораторни животни или чрез компютърни модели, нито е рандомизирал опитите си, чрез използване на стволови клетки от една срана и плацебо – от друга. Не е проверил безопасността на процедурата върху малка група от хора, преди да премине към по-мащабно изпитване.“
Достигането до етап клинично проучване може да отнеме години, затова Вайс решил да намери начин да заобиколи традиционната система, за да започне експерименталното лечение със стволови клетки по собствено усмотрение.
Тъй като стволовите клетки не са класифицирани като лекарство, Вайс успял да регистрира изпитването върху хора в Националния институт по здравеопазване на САЩ, без да получава одобрение от Агенцията за контрол на храните и лекарствата. Стволовите клетки взимал от тялото на пациента и ги използвал върху самия пациент, за да не се нуждае от одобрението на етична комисия.

Вместо това, той бил под надзора на Международното общество по клетъчна медицина, което е независима група, подкрепяща терапиите със стволови клетки.
Вайс не е свързан с правителствен институт или университет и не е обещавал, че лечението със стволови клетки ще бъде ефективно, но намерил 278 пациенти, които можели да си позволят да платят около 20 000 долара за процедурата. Пациентите били инжектирани със стволови клетки в едно от три места в окото – в ретината, около ретината или директно в зрителния нерв.

Процедурата на Белтън отнела около 4,5 часа, като Вайс извлякъл стволови клетки от костния мозък в бедрото ѝ и ги инжектирал в различни области на всяко око. Удивително, Белтън постепенно възвърнала част от зрението си.
Вайс съобщава, че 60 процента от 278-те пациента възвърнали част от зрението си след процедурата – тяхната слепота се дължала на различни заболявания, като макулна дегенерация и глаукома. Той е публикувал случая на Белтън в списание Neural Regeneration Research.

Трябва да се проведат още много изследвания, за да се разбере напълно лечението на Вайс и как точно работи. Например, Белтън прогледнала и с двете очи, независимо от факта, че Вайс е инжектирал стволовите клетки в ретината на дясното око и в зрителния нерв на лявото – има ли значение къде се инжектират клетките? Или Белтън е особен случай?
„Дълги години не знаехме как работи пеницилинът, но той е спасил живота на много хора през това време“ – казва Вайс за Baltimore Sun. „Високомерно е да се мисли, че нещо не работи, докато не разберете как точно. По-важно е това, което пациентът вижда, а не това, което виждам аз.“

Със сигурност ще бъде интересно да се види как изследването на Вайс ще се развие в бъдеще и дали пациентите ще продължат да си възвръщат зрението. Въпреки че не е ясно как това лечение със стволови клетки работи и дали продължителната терапия би била полезна или вредна за зрението на пациентите, поне има нова надежда за незрящите.
„Щастлива съм да бъда опитна мишка“ – казва Белтън. „Кажете ми какво не бихте направили.“

Източник: http://thescienceexplorer.com/