Слънчевата платноходка на Сейгън излетя!

Автор
Светослав Александров
atlas5-launches-20may2015Lightsail.jpg

atlas5-launches-20may2015Lightsail.jpg (270×347)Вчера на 20-ти май в 18:05 ч. българско време от Кейп Канаверал излетя космическата ракета „Атлас 5“. Основният товар на полета е миниатюрната космическа совалка на военновъздушните сили „Х-37B“, която започва своята четвърта класифицирана мисия.

Това обаче, което прави изстрелването изключително интересно, е че ракетата „Атлас 5“ изведе в космоса и спътника „ЛайтСейл“. Той е построен от Планетното общество, организация, в учредяването на която е участвал самият Карл Сейгън. „ЛайтСейл“ се очаква да разгърне в космоса огромни платна с обща площ 32 квадратни метра. Основната цел на тази първа мисия е тестване на самата технология и демонстрационно разгръщане на платната. При следващата мисия, която ще лети през 2016 година с ракета „Фолкън 9 Хеви“, ще се тества самото слънчево плаване – идея, при която светлинните частички ускоряват космическия апарат. Счита се, че слънчевото плаване е единствената реализируема технология, която в близко бъдеще може да ни заведе до отдалечените от нас звезди!

„Лайтсейл“ е наследник на „Космос 1“, предишната слънчева платноходка, построена от Планетното общество. Тя беше изстреляна през 2005 година с помощта на руска ракета „Волна“ от Баренцово море. Ракетата обаче претърпя авария при полета и „Космос 1“ бе загубен.

Изстрелване с ракета „Атлас 5“ обаче бе гладко. Оттук насетне очакваме спътникът сам да поеме контрола на управлението … и наземният екип да установи контакт с него.

На уебсайта на планетното общество (източник: тук) е публикувана детайлна информация какво да очакаме. Първият контакт с „ЛайтСейл“ се очаква най-рано три часа след изстрелването. Всеки радиолюбител би могъл да помогне, като прослушва небето на честота 437.435 MHz.

Очакваме със затаен дъх как се развива тази интересна мисия. Следете сайта непрекъснато за актуална информация!

Източник: http://www.space-bg.org/