Сладък успех: как пчелите избират кой полен да събират

cc_bees_16x9

Растенията имат сложни взаимоотношения с пчелите: те имат нужда от тях, за да разпространяват полена им, но тъй като е необходима много енергия, за да бъде произведен той, растението трябва да бъде сигурно, че никоя пчела не взима твърде много от него.

Сега, ново проучване хвърля светлина върху това как растенията контролират колко полен може да вземе от тях всяка пчела – чрез вкуса. Изследователите предоставили на 6 колононии на Bombus impatiens полен, овкусен със сладка захароза, горчив хинин или безвкусна целулоза. По време на 5-минутните опити, те забелязали, че насекомите прекарали почти три пъти повече време в събиране на подсладения полен и приблизително с 50% по-малко време в събиране на безвкусния. Въпреки че в крайна сметка пчелите събрали почти еднакво количество и от двата вида полен, изглежда предпочитали сладкия, което означава, че за тях вкусът му има значение.

Изследователите се надяват, че следващи проучвания ще покажат дали и как растенията в природата използват вкуса, за да контролират честотата на посещение на опрашващите насекоми.

Източник: www.sciencemag.org