Скелетът и костите играят определена роля при регулацията на плодовитостта

Скелетът и костите играят определена роля при регулацията на плодовитостта и възпроизводството при мъжете, но не – и при жените

Учени от Колумбийския университет открили, че скелетът действа като регулатор на фертилността при мъжки мишки чрез хормона остеокалцин, освобождаван от костите.

До този момент взаимодействието между костите и репродуктивната система са били фокусирани само върху влиянието на половите жлези върху натрупването на костна маса.

Тъй като комуникацията между две органи в тялото е рядко в една посока, фактът, че половите жлези регулират костната наистина повдига въпроса: Имат ли костите влияние върху половите жлези?

Учените са забелязали, че мъжете, чиито скелети не отделят остеокалцин, не стават за разплод. Изследователите направили няколко експеримента, които показали, че остеокалцинът увеличава производството на тестостерон, хормон, контролиращ мъжката плодовитост. Ако се добави остеокалцин в клетките, произвеждащи тестостерон, неговият синтез се увеличава.

Обратно, когато липсва остеокалцин, нивото на тестостерон в организма рязко спада, което води до спад в броя на сперматозоидите, открили учените. Когато остеокалцинът е бил в недостиг, мъжките мишки се размножавали, но женските мишки, които те забременили, родили наполовина по-малко мишлета, в сравнение с мишките, забременели от мъжки мишки с нормално ниво на остеокалцин и тестостерон.

Въпреки, че няма данни дали това важи и при хората, учените очакват да намерят подобни характеристики и при човека, въз основа на някои прилики между хормоните на мишката и на човека. Ако остеокалцинът насърчава производството на тестостерон при мъжете, ниските нива на остеокалцин може да бъде и една от причините за необяснимо ниските нива на тестостерон при някои безплодни мъже.

Скелетът и костите регулират мъжката плодовитост, но не – и женската. Учените не са намерили доказателства за влияние на скелета и костите върху женския хормон естроген и женското възпроизводство. Естрогенът е смятан за един от най-мощните хормони, които контролират костите; когато яйчниците престанат да произвеждат естроген при жени след менопауза, костната им маса намалява бързо и може да доведе до остеопороза.

Половите хормони – естроген при жените и тестостерон при мъжете, засягат скелетния растеж.

Неочакваната връзка между скелета и мъжката плодовитост е част от поредица от изненадващи открития в последните няколко години по отношение на скелета. Предишни изследвания са установили, че остеокалцинът влияе върху секрецията на инсулин, върху метаболизма на глюкозата, върху контрола на телесното тегло и върху процесите на стареене.

Учените все още знаят твърде малко за физиологията и понякога задаването на очевидно наивни въпроси може да доведат до важни открития, например – че костната система оказва влияние върху набор от важни функции, че  костите не са просто жертва на процеса на стареене, но че и те може да влияят върху процесите на застаряване на населението.

А що се отнася до потенциала на тези открития във връзка с разработването на нови лекарства, учените ще работят по създаването на лекарство, което ще имитира действието на остеокалцина.