Шперца на маларията

Plasmodium_falciparum_01.png

Опасния паразит на маларията Plasmodium falciparum, е необикновенo гъвкав. Той разполага с голям набор от протеинови „ключове“, с които разбива рецепторните „ключалки“ намиращи се по повърхността на червените кръвни клетки. Ако някой от тези рецептори бъдат блокирани с някакъв медикамент, паразитът просто използва друг ключ.
Но сега изследователи вярват, че са открили най-важната част от инструментариума на паразита – протеин, без който той не може да влезе в клетката. Те се надяват, че откритието ще помогне за създаването на нова ваксина срещу малария.

Създаването на такава ваксина е много трудна работа, казва Гавин Райт от института Сангер в Кеймбридж (Gavin Wright of the Wellcome Trust Sanger Institute in Cambridge, U.K.) – не само, че паразита притежава голям брой ключове, които се наричат лиганди, но е и голямо предизвикателство да се разбере кой лиганд с кой рецептор взаимодейства, като се има в предвид, че червените кръвни клетки има стотици такива.

Другия проблем е, че комплексите рецептор-лиганд се разпадат много бързо при взаимодействие с химичните компоненти, които са нужни за разпознаването им. За това  екипа на Райт химично обработват тези комплекси за да се запазят по-дълго време свързани, така че да могат да бъдат изследвани. Когато използвали този метод за да видят един от познатите ключове на Plasmodium falciparum  – протеин наречен PfRh5, изследователите открили, че той взаимодейства с рецепторен протеин – Басигин, излизащ от повърхността на еритроцитите (червените кръвни клетки).

Използвайки мутирали стволови клетки, те създали еритроцити, при които липсва този протеин и открили, че паразита не може да влезе в тях. Покривайки басигина с антитела също попречило на паразита да навлезе в клетката.

Изследователите тествали 15 рода на P. falciparum, взети от пациенти с малария и открили, че нито един от тях не може да влезе в клетките, при които басигина е блокиран. Инжектиране на протеин PfRh5 в пациентите, може да стартира имунен отговор, създавайки антитела срещу него и тялото да се подготви за инфекция с истинския патоген. Но ваксината е все още доста далече, но са открили, че може PfRh5 лесно да се произвежда в големи количества.