Щурците използват парфюм, когато търсят своята брачна партньорка

В света на щурците (Teleogryllus oceanicus) химията, също както и при хората, играе роля при намирането на брачен партньор, според проучване на учени от Университета на Западна Австралия.

Кожичките на тези насекоми са покрити със слой от мастни киселини, които предотвратяват загубата на вода от организма. Съставът на тези химикали може да предоставя информация за принадлежността на индивида към вида, пола и дори – предишни чифтосвания. Проучването показва още, че тези химикали могат да правят бързи промени в своя състав, като по този начин се отразяват промените в социалния статус на индивида.
Авторите на изследването показват за първи път как при мъжките скакалци се случват краткосрочни промени в техния химически „грим“ при евентуална промяна (загуба) на господстващия статут. Статутът на мъжко господство може да бъде оспорен често и затова е потенциално нестабилна черта. Феромоните съвсем честно и точно отразяват актуалния социален статус на мъжките индивиди.

Мъжкият щурец променя химическия състав на мастния си слой в отговор на агресивни взаимодействия с други мъжки индивиди. Ароматният „грим” на щуреца е еквивалентен на екзотичното оперение при някои птици. Той играе същата роля при привличането на женските индивиди.

Проучването показва, че господстващите мъжки щурци след загуба на двубоя с друг доминиращ мъжки, създават химически „подпис”, наподобяващ този на подчинените мъжки.

За целите на проучването изследователите класирали щурците чрез поредица от двубои между тях. Само тези, които спечелили всичките си мачове, били с господстващо положение, а тези, които загубили всичките си мачове, се сдобили със статут на подчинени. Химичните промени помагат на господстващите щурци да увеличат успеха си за чифтосване със женските.

В природата подчинените мъжки изглежда компенсират този недостатък чрез произвеждане на сравнително по-голям брой от някои въглеводороди, което напомня на това как хората използват силен афтършейв, парфюм или дезодорант.

Учените смятат, че разбирането на начина, по който действат въглеводородите при щурците, е първата стъпка по пътя към откриването дали тези знания ще могат да бъдат в помощ при  борбата срещу вредителите в растениевъдството.