Търсене
Close this search box.

САЩ (United States of America)

САЩ (United States of America)

САЩ (United States of America)

САЩ (United States of America)


Направи дарение на училище!



***

САЩ (United States of America)


Съ
http://image.nauka.bg/geo/durjavi/usa/usa226.gifединените щати са основани с революцията и разделението им от Английската корона. Конституцията, чиито проект е приет през 1787 година, установява федералната система с разделянето на държавата на отделни щати, което остава непроменено от началото на нацията.  
Съединените щати има голямо разнообразие на населението, което е резултат от многото вълни на имиграция към държавата. Етническото и расово разнообразие е съществен елемент на Американската идеология.
През 1964 година са утвърдени със закон гражданските права и въпроса за дискриминацията, особено за расовата дискриминация, която тема е важна и в нашето съвремие.
Изборът на Барак Обама като първи афро-американски президент през Ноември 2008 година е важен момент в исторически план за расовите отношения.
Свобода и развитие:
Първите хора в Северна Америка, които са произлезли от няколко племена на местните американци и са се заселили в градовете и представляват една малка част от населението.  
Ранните заселници са дошли от господарстващите британски острови.
Огромна част от черните африканци са се преселили като роби за работа в плантациите на двете Америки, докато в същото време милиони души от европейските страни са пристигнали в Америките в търсене на политическа свобода и икономически възможности, като представляват третата част от имигрантите.
Днес, азиатците от Тихоокеанската част и испаноговорящите от Южна Америка са пристигнали с техните амбиции – обещанието за просперитет и свобода, които остават една от запазените марки на „Американската мечта“.
Въпреки възможността за просперитет в наши дни, голямата граница между бедни и богати се запазва като отличителна черта.
Повече от 30 милиона американци живеят под официалния праг на бедността, като голям процент от тях са са афро-американци и испаноговорящи.
Глобалната финансова криза от 2008 година предизвика в американската икономика много неблагоприятни промени, каквито не са получавани при другите икономически кризи, с изключение на Великата рецесия от 1930 година.  

Последици от 11.09.

Терористичните атаки на 11.09.2001 год. имаха незабавен ефект, докато страната продължаваше да предефинира ролята си като единствена световна суперсила.  
През Октовмри 2001 САЩ водиха военна кампания в Афганистан, която свали талибанския режим. През март 2003 г. Вашингтон инициира военна акция в Ирак, която доведе до падането на режима на Саддам Хюсеин. Има мнение, че американската външна политика често смесва идеализмът на „мисията“ на САЩ да разпространяват демокрацията с преследване на националния им интерес. Действията на САЩ, поради водещата им роля в света, са обект на силни критики.  Америка има водеща роля на международната сцена с външната си политика.
 

http://image.nauka.bg/geo/durjavi/usa/liberty_bbc.jpg


Разбери повече за БГ Наука:

***

Статуя на свободата: Пръв изглед от Америка за много пристигащи имигранти като

11% от населението е родено в чужбина, от което 
52% от имигрантите пристигат от Латинска Америка


Факти
 
    * Име: Съединени Американски щати /United States of America/
    * Население: 308.8 милиона (ООН, 2007)
    * Столица: Вашингтон, Окръг Колумбия /Washington DC/ – освен щатите районът около Вашингтон, за да не бъде в нито един щат е обособен в отделен федерален окръг на име „Колумбия“
    * Най-голям град: Ню Йорк сити
    * Площ: 9.8 милиона кв. км. (3.8 милиона кв.м.)
    * Основен език: Английски
    * Най-разпространена религия: Християнство
    * Продължителност на живота: 76 г. за мъжете, 81 г. за жените  (ООН)
    * Парична единица: 1 US долар = 100 цента
    * Основен износ: Компютри, електрически машини, автомобили, химически продукти, храни и живи животни, военно оборудване и самолети;
    * Брутен вътрешен продукт на глава от населението: US $46,040 (Световна банка, 2007)
    * Интернет домейн: .us
    * Код за международно избиране: 1

Медии

САЩ имат най-развитите мас медии в света. Техните филми, сериали, комедии, драми, сапунени опери анимации, музика, видео и филми имат публика в цял свят и са съществена част от световната медийна общност.

Телевизията е най-популярната американска медия. ABC, CBS и NBC опоределяха облика на световните медии до появата на кабелната и сателитна телевизия и на мрежата Фокс нетуърк.

Основните телевизии са забавни, бързо развиващите се и пълни с реклами.

Рейтингите и рекламните оценки са въпрос на живот и смърт за индивидуалните програми. От друга страна, телевизионните канали предаван изобилна информация. Превключването на цифрова телевизия е в ход; аналоговите оператори преустановяват в средата на 2009 г.

В САЩ има около 10000 частни радиостанции. В градове съществуват емисии, задоволяващи почти всеки вкус. Новинарски, спортни и дискусионни станции предават на средни вълни AM), музика на FM. Платеното сателитно радио предлага стотици канали и привлича милиони. Свободата на словото е гарантирана от конституцията и някои станции дават ефир на някои крайни визии и мнения.

Общественото радио е частно финансирано от правителството, частично от частни дарения. Университетите и колежите подържат станции. Националното обществено радио, в което членуват повече от 600 станции, предлага по-претенциозна смесица от новини, дебати и музика, но без реклами. Обществените ТВ програми са държавно финансирани, повече с образователни мисии.

Правителството спонсорира телевизионни и радио станции, насочени към публика извън САЩ. Напоследък бяха спрени излъчванията към публика от бившия съветски блок, поради процесите на демократизация, а станциите се насочиха към Близкия Изток и Азия.

В САЩ има повече от 1500 ежедневника, повечето от които с местна публика. С развитието на интернет печатните издания западат.

САЩ са дом на интернета. През 2008 г. 72.5% от американците са били онлайн. (източник – Nielsen, via Internet WorldStats.com).

 

Преса
    * USA Today – „САЩ днес“ – национален ежедневник
    * Wall Street Journal – „Уолстрийтско списание“ – бизнес ежедневник
    * Christian Science Monitor – „Християнски научен преглед“ – ежедневник, притежаван от църквата
    * Los Angeles Times – „Лос Анжелоски времена“ – ежедневник
    * Washington Post – „Вашингтонски новини“ – ежедневник
    * Boston Globe – „Бостънски глобус“  ежедневник
    * New York Post – „Ню Йоркски новини“ – ежедневник
    * New York Times – „Ню Йоркски времена“ – ежедневник
    * Philadelphia Inquirer – „Филаделфийски наблюдател“ ежедневник
    * Baltimore Sun – „Балтиморско слънце“ – ежедневник
    * Chicago Tribune – „Чикагска трибуна“ – ежедневник
    * Newsweek – „Новинарска седмица“ – седмичник за новини
    * Time – „Време“ -седмичник
    * U.S.News & World Report – „Новини от САЩ и от света“ седмичник

 

 

Телевизия
 
    * ABC – основен търговски телевизионен канал
    * CBS – основен търговски телевизионен канал
    * NBC – основен търговски телевизионен канал
    * Fox – основен търговски телевизионен канал
    * CNN – първата телевизия, която излъчва 24 часа телевизионни новини, излъчва се на национално и международно ниво
    * MTV – първата музикална телевизия
    * HBO (Home Box Office) – платен телевизионен канал pay TV network; originator of some of American TV’s most critically-acclaimed programmes
    * PBS (Public Broadcasting Service) – public TV, serves some 350 non-commercial member stations

Radio
 
    * NPR (National Public Radio) – non-commercial network of member stations; news, information and cultural programmes
    * Clear Channel – America’s largest commercial radio operator, owns more than 1,200 stations
    * CBS Radio – major commercial operator with nearly 180 stations in major markets
    * ABC Radio Networks – operates flagship stations coast-to-coast

External broadcasting

    * Voice of America – government-funded, programmes for global audiences in many languages
    * Radio Free Europe/Radio Liberty – government-funded, targets eastern Europe, former Soviet Union and the Caucasus in local languages
    * Radio Free Asia – government funded, targets China, North Korea and southeast Asia
    * Al-Hurra – government-funded, satellite TV for Middle East
    * Radio Sawa – government-funded, Arabic-language radio for Middle East
    * Radio Farda – government-funded, Persian-language radio
    * Radio and TV Marti – government-funded services for Cuba

News agencies
    * Associated Press
    * Bloomberg Business News
    * UPI


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.