САЩ стартират свой нов космически безпилотен самолет

В САЩ от космодрума в Кейп Канаверал успешно е стартирал вторият екземпляр на орбиталния безпилотен самолет Х-37В. Това бе съобщено на сайта на концерна-разработчик United Launch Alliance, произвеждащ и ракетата Atlas 5.

ВВС на САЩ и „Боинг“ предвиждат повече мисии за X-37B в Космоса, за да завърши тестването на самолета, който ще изпълнява строго секретни научни и военни експерименти в орбита.

Той ще продължи мисията на първия Х-37В, който бе в Космоса през 2010 г. – от април до декември.

Официално не са оповестявани резултатите от неговия полет. Не е известно и основното предназначение на орбиталния самолет.

Представители на ВВС коментираха, че първият полет е „колосално достижение” и е доказал способността на САЩ успешно да извежда експериментални апарати в орбита и да ги връща на Земята.
Самолетът е пуснат в действие на 5 март 2011 г. и ще бъде в Космоса 270 дни.
Този самолет прилича на совалка и разполага с къси крила,  V-образна опашка, стабилизатори, колесници и слънчев панел.
Знае се само, че с помощта на втория Х-37В ще бъдат пробвани сензорни прибори, системи на спътниците, системи за навигация, системи за топлинна защита.

Брайън Weedan, бивш ракетен офицер от ВВС на САЩ , е съставил списък на възможните мисии за X-37B.

Почти със сигурност X-37B носи сензори, които се използват и от текущите шпионски сателити на САЩ. Те могат да включват космически радари, шпиониращи оптични сензори, сензори за подслушване.

X-37B, подобно на космическа совалка, има товарен отсек, което прави възможно превозното средство да послужи и като един вид транспортьор, който вози пътници и товари в Космоса.

X-37B може да бъде в състояние да поправя грешки в действието на сателитите, като ги улавя със специален уред, прибира ги в товарния отсек и ги връща на Земята за ремонт. Шпионските сателити са скъпи и деликатни, така че такава възможност може да бъде от значение за САЩ.

Въпреки че много критици са се притеснявали, че X-37B може да бъде стъпка към космическото въоръжение, шансът, че това е ръжие е близо до нулев, според Weedon. Въпреки че може да бъде управляван така, че да се удари в почти всяка част на Земята, машината не е трудна мишена и може да бъде свалена лесно от ПВО.