Rosetta детектира наличие на кислород в атмосферата на кометата 67P

Автор
Яна Ненчева
Comet_67P_on_3_August_2014.png

Детектирани бяха високи нива молекулен кислород в атмосферата на кометата. По описанието на откритието, това е най-изненадващото откритие за комета към днешна дата. Молекулният кислород е този кислород, който всъщност дишаме. Интересно е следствието от този факт, а именно че кометата 67P е „по-стара” от Слънчевата система.

Данните сочат, че след водните пари, въглеродният оксид и въглеродният диоксид, молекулният кислород е четвъртият по количество газ на кометата. Катрин Алтуег от Университета в Берн изказа мнението: „Това всъщност е най-изненадващото откритие, които сме направили до момента по 67P, тъй като кислородът не е сред най-очакваните в една кометата молекули.“ Това е така, защото кислородът е силно реактивен. „Ние никога не сме смятали, че кислородните молекули могат да „оцелеят „в продължение на милиарди години, без да реагират с други вещества.“ сподели Алтуег.

Наблюденията върху 67P са от септември 2014 г. до март 2015 г. И през седемте месеца, изследванията на Андре Биелтер (лабораторията на Д-р Алтуег, Мичиган) идентифицират запазване на високите кислородни нива. При преминаването на кометата от повърхността й, непрекъснато се отделят частици в пространството. Но щом стойностите на кислорода се задържат все така високи, предположението е, че молекулният кислород е инкорпориран в цялото й тяло. Учените не са сигурни, как точно се е случило това, но една от хипотезите им е, че отговорът се крие в „студеното“ родно място на Слънчевата система, наречено – Тъмна мъглявина. Списание Nature пояснява, че при тази хипотеза високо-енергийните частици, преминаващи през пространството, са се сблъскали с ледените частици от Тъмната мъглявина. Това е разрушило молекулните връзки в структурата на водата, което е довело до създаването на кислорода. Така той повече от милиарди години остава „заключен“ в ледените кухини на кометата, такъв какъвто ние го откриваме към момента. Смята се, че кометата би трябвало да се е образувала далеч по-рано от новороденото ни Слънце. В противен случай слънчевата топлината щеше вече да е освободила кислорода в космоса.

Ако учените са прави, то това е в подкрепа на теорията, че кометите са изначалните останки на една ранна Слънчевата система. Но наличието на кислород в комета противоречи на някои отколешни идеи, за това как се е формирала Слънчевата система. Една от тях е, че кислородът първоначално е сформиран в това, което наричаме Междузвездната среда.

„Доказателството, че кислорода е „древно вещество”, вероятно ще дискредитира някои от теоретичните модели за образуването на Слънчевата система.“ предполага Алтуег.

Към днешна дата Philie все още е по повърхността на кометата, заедно с нея преминава покрай Слънцето и неотклонно си пробива път към далечните краища на Слънчевата система.

1. Малко история за създаването на ESA от тук http://www.esa.int/About_Us/Welcome_to_ESA/A_European_Vision

2. След това малко информация за Rosetta от тук

През ноември миналата година, мисията Rosetta написа история. Малката система за кацане Philae се позиционира върху повърхностна на кометата 67P в подножието на една от скалистите й повърхнини.