Революционна операция със стволови клетки възвръща зрението на деца с катаракта

child-eyes.png

Има много причини за слепота, но повече от половината от всички случаи са причинени от катаракта. Обикновено е необходима рискована операция за възстановяване на зрението на страдащите от нея, но новаторска операция, която се осъществи в Китай, може да захвълии това в миналото. Статията, публикувана в Nature, разкрива, че 12 деца са били спасени от слепота след като хирурзите активирали стволови клетки в окото, за да се образуват напълно нови лещи.

Стволовите клетки са често изтъквани като потенциално революционeн стълб на медицинската наука и не без причина: доказано е, че различни видове стволови клетки възстановяват увредена сърдечна тъкан и генерират инсулин- произвеждащи клетки в панкреас с увредени функции. Въпреки, че учените са още далеч от възстановяване на способността на човечеството да регенерира напълно разрушена тъкан в някой орган, те със сигурност напредват по пътя към постигането на тази цел.

Поддържайки тази идея в съзнанието си, екипът от изследователи решил да насочи познанията си за стволовите клетки към катарактата. Около 20 милиона души са слепи поради замъглените лещи, които могат да възникнат по редица причини. От това по-често страдат възрастните хора, но е възможно състоянието да се развие и скоро след раждането.

Конвенционалната операция на катаракта в своята същност е рискована, особено, когато се извършва при най-малките. Правят се големи разрези както в задната, така и в предната част на окото; замъглената леща се отстранява и се заменя с изкуствена. Въпреки че това възстановява зрението, изкуствената леща не расте с детето, което означава, че необходимостта от още една бъдеща операция е много вероятна. Често се получава и възпаление около разрезите.

Катаракта. Credit: Rakesh Ahuja, MD, Wikipedia

При предишни експерименти върху зайци и маймуни са изследвани стволовите клетки, покриващи капсулата, която обгражда самата леща. Оказало се е, че тези така наречени епителни стволови клетки на лещата (LECs) често се унищожават по време на конвенционалната операция за отстраняване на катаракта, но ако се оставят непокътнати, те са в състояние да генерират здрави лещи.

Дванадесет деца на възраст под две години са били избрани за нов тип минимално-инвазивна операция за отстраняване на катаракта на базата на тези стволови клетки. Хирурзите правят разрези с дължина 1,5 мм в двете очи, а замъглените лещи се отстраняват, както и преди. Този път се предприемат мерки, за да се оставят непокътнати капсулите на лещите и техните LECs.

Забележително е, че в рамките на един месец, разрезите били напълно излекувани, а само след три месеца децата вече имали функционални, естествено отгледани лещи. Зрението им било напълно възстановено в рамките на осем месеца, когато техните нови лещи са нараснали до размера на старите замъглени лещи.

В сравнение с конвенционалната операция, тези 12 деца са получили ясни лещи, далеч по-слабо възпаление и са имали много по-кратък оздравителен период. Тази операция е била насочена специално към децата: Техните LECs са по-млади и много по-вероятно да регенерират успешно нова леща, отколкото възрастните LECs.

„Това показва, че може да има и друг подход. Можем да включим собствените си спящи стволови клетки “ – казва Кан Жанг, професор по офталмология в Университета на Калифорния, Сан Диего и координатор на изследването, според Guardian. „Само си представете колко мощен метод би могло да бъде това, ако можем да го приложим при инфаркти или включване на невронни стволови клетки в мозъка?“

Превод:  Росица Ташкова