Развитие на паметта – Упражнения (част 2) чети

Продължение от статия Развитие на паметта – Упражнения (част 1)

РАЗДЕЛ 6

Запомняне на цифрова информация

Тайната за запомняне на цифри се състои в това: на всяка цифра от нула до сто
се подбира на основата на „прилика“ зрителен образ, който се отработва
при запомнянето. Ако се появи необходимост да запомните число, което е по-голямо
от сто, то образувате връзка. Например, 101: 100 – старинен топ, т.е. две колела
– две нули и ствол – единица; единица – копие. Пробождаме топа с копието и получаваме
101.

Запаметяването на дати, телефони, формули и т.н. се провежда във вид на мнемосхема,
т.е. когато запомняме информация, която е сложно да се свърже в разказ. Свързвате
в съответствие с конкретните образи символите на дадена информация, превъртайки
във въображението си лентата на образите от едно до сто. Когато отпадне необходимостта
да държите информацията в този вид, можете да я „изтриете“ (забравите).


РЕКЛАМА:

***

Не забравяйте, че всяка цифра трябва да се възприема с всичките пет сетивни
органа едновременно, а също и да се „оживява“.

Предлагаме ви самостоятелно, аналогично на предложения по-горе пример, да съставите
образи към цифрите. Това ви дава възможност да почувствате този процес и после,
ако не се получава към някои цифри да съставите образи, много е лесно и бързо
да възприемете образите, които ние ви предлагаме към цифрите. Към всяка цифра
трябва да имате колкото е възможно повече образи (минимум 2-3). Това се обуславя
от необходимостта в конкретната жизнена ситуация бързо и несъзнателно да подбирате
нужния образ-цифра за запаметяване.

Когато четете примерите на образите, които ви предлагаме, се постарайте ярко
да си ги представите, усещайки ги с всички сетивни органи, а после да „намерите“
в тях цифрата (на основата на „прилика“).

Списък на цифрите-образи:

1 – копие, стрела, молив, един лев;

2 – патица, риболовна кукичка, абордажна кука, оценка, лебед, кон;

3 – триъгълник, тризъбец, три лева, оценка, обица;

5 – пет лева, оценка, инвалидна количка;

6 – прегърбена старица, оценка, отворен катинар;

7 – коса, мъж с мустаци;

8 – очила, очи, колело, сватбени халки;

9 – мъж с червено лице, човек с чалма, Али-Баба;

10 – чадър, гъба, десет лева, балон, колело с пръчка, десетка (мишена);

11 – барабанни палки, ски, релси;

12 – календар, въдица;

13 – дявол, черна котка;

14 – стол (облегалката е отляво), лопатка;

15 – 15-годишен ученик, тийнейджър;

16 – паспорт, катинар с ключ ;

17 – матура, абитуриент;

18 – войник, ножица;

19 – човек с пушка, носорог, безопасна игла;

20 – лебед на езеро, змия;

21 – ездач на кон, пълнолетен американец;

22 – два весели изпържени лебеда;

23 – царя на лебедите (2 – лебед, 3 – корона);

24 – часовникът удря 24 часа (нова година), дядо Мраз, Снежанка, елха;

25 – охлюв (2 – тялото на охлюва, изгърбено като 2, 5 – раковината, т.е. къщата
на охлюва);

26 – бабичка върху лебед;

27 – монах (2 – черен цвят, 7 – профила на монаха);

28 – лебед с очила;

29 – слон с огънат хобот като тръба, човек се бори със змия;

30 – торта с три свещи, зелен абажур (3 – зелен, 0 – абажур);

31 – самолет, ламя с три глави;

32 – главата на бика (триъгълно лице, два рога), нос (триъгълен, две ноздри);

33 – Христос;

34 – вентилатор (три крила и четириъгълен корпус), зелено знаме (3-зелено, 4
– знаме);

35 – зелена инвалидна количка (з – зелено), трима товека са в инвалидна количка
заедно;

36 – зелен катинар, термометър;

37 – три коси (земеделски), зелена коса;

38 – зелени очила, три чифта очи на едно лице;

39 – Нептун (3- зелен, 9- голям, силен), фашистка свастика (начало на войната);

40 – торта на поднос;

41 – огън, взрив;

42 – тролейбус (правъогълна форма – 4, две пръчки – 2);

43 – Христос с десет години по-стар;

44 – прозорец (четири правоъгълни форми, разделен на 4);

45 – заря, райхстаг;

46 – телефон (4 – корпус на телефона, 6 – слушалка), барон със слугата си;

47 – Елизабет II (4 – дебела, квадратна, 7 – украшенията);

48 – пясъчен часовник, очила върху книга;

49 – Карлсон с буркан сладко;

50 – кучешка будка с кръгъл отвор, инвалидна количка в локва;

51 – прасенце със стърчащ от устата морков, къща с комин отдясно;

52 – къща с кокоши крака;

53 – зелена къща с комин отдясно, зелен инвалид;

54 – квадратна къща

55 – две инвалидни колички, пенсионерка;

56 – инвалидна количка, цялата във вериги и катинари;

57 – горящо дърво (5 – огън, 7 – дърво), висящ светофар;

58 – хеликоптер (5 – формата на хеликоптера, 8 – перка);

59 – инвалид шампион (9 – силен, здрав);

60 – светец с ореол;

61 – круша (6 – плод, 1 – дръжка), лампичка, ракета;

62 – смешник (6 – наведен, 2 – калпак и обувки с огънати върхове);

63 – каляска с три коня;

64 – квадратна прегърбена старица;

65 – прегърбена старица в инвалидна количка;

66 – две вишни, културист;

67 – смъртта с косата;

68 – старица с очила;

69 – дружба (ръце, които се протягат една към друга), димящ локомотив (6 – дим,
9 – огромен локомотив);

70 – прахосмукачка;

71 – мускетар, Дон Кихот, две скръстени шпаги (едната е счупена);

72 – лебед с бейзболна шапка;

73 – зелен крокодил;

74 – жираф;

75 – заек с бяла престилка;

76 – баба с бастун;

77 – железопътен знак;

78 – петел си е сложил крилете като ръце на кръста;

79 – комар върху балон;

80 – лице с широко отворена уста;

81 – снежен човек с метла, пенсне;

82 – два чифта очила;

83 – медицински символ (чаша със змия), вежди с очи;

84 – мравка;

85 – очилат инвалид;

86 – Чернобил, йод;

87 – човек с мустаци и шапка с две дини;

88 – пеперуда (може и нощна);

89 – настолна лампа;

90 – мечка с бъчва, дядо;

91 – маймуна яде банани, хипопотам с опашка;

92 – мъж на кокили;

93 – царицата на жабите;

94 – кладенец, хипопотам върху шкафа (страх го е от инжекция);

95 – мъж в инвалидна количка;

96 – куче и котка, които си гонят опашките;

97 – дървар с брадва;

98 – мъж с очила;

99 – кавичка;

100 – старинен топ.

РАЗДЕЛ 7

Запаметяване на текстова информация

Упражнение 7.1

1. Вземете два молива (син и червен). Четейки текст, подчертайте с червения
молив ключовите думи, т.е. думите, по които може да се възпроизведе изречение.

2. Проверете, свързани ли са с логически преход тези опорни думи. Например:
чешма – маса. Разбиране, че става въпрос за описание на кухня. Но: ягода-самолет.
Веднага се вижда, че няма връзка, затова отделете в такива места допълнителни
опори със синия молив.

3. Препишете думите на отделен лист и подчертайте думите, отделени с червен
молив (преписват се подред думите, подчертани с червен и син цвят).

4. Съставете с тях разказ и възпроизведете думите на друго листче.

5. Сверете с контролния лист, поправете грешките (във въображението си).

6. Сега извиквайте от паметта си дума по дума във въображението си и по тях
възпроизведете текста. След отработването по този начин на 30-50 страници текст
процеса започва да се изпълнява непроизволно, т.е. вече не е нужно да го правите
писмено.

РАЗДЕЛ 8

Усъвършенстване

Упражнение 8.1

Включете телевизора, предварително поставяйки на мястото на екрана бял лист
хартия, или просто закривайки екрана. Добре е, ако това бъде увлекателен детективски
или подобен филм. Опитайте да видите (въобразите) какво става на екрана, да
почувствате мирис, вкус, да усетите тактилно. След 5-7 часа обикновено усещанията
започват да възникват сами по себе си, несъзнателно.

Упражнение 8.2

Вземете интересуваща ви художествена книга, дочетете я до интересен, пленяващ
момент и се опитайте да го развиете във въображението си, поне във вид на кратък
план на хартия. Сега сравнете, много ли са разминаванията. Упражнявайте се по
този начин 2-3 седмици, сравнете със своя личен резултат и ще забележите, че
разминаванията стават все по-малко и по-малко. По този начин ще можете да развиете
във себе си способност да предвиждате ситуации (освен яркост на въображението).
Старайте се да си водите контролен дневник за развитие на способностите.

РАЗДЕЛ 9

Развитие на непроизволни навици за запаметяване

Сигурно вече сте се сблъскали с това, че в отговор на произнесените фрази или
думи на приятели „изплуват“ образи, съответстващи на дадената единица
информация някак от самосебе си. Сега основната ви задача е да си изработите
произволно запаметяване. Това се отнася за всички видове информация. При завършване
на упражненията от този раздел ще можете да запомняте непроизволно.

Упражнение 9.1

В предишните упражнения ви се предлагаше да свързвате думите, включвайки към
тяхното възприемане всичките пет сетивни органа. Задачата малко се усложнява.
Сега ви предлагаме просто да четете думите в състояние на безмислие със скоростта,
с която четете обикновено (надяваме се, че не сте пропускали упражнения и сте
си изработили синтетически метод на запаметяване и сте придобили съответните
навици).

При което при прочитането е необходимо да възпроизведете прочетеното (за контрол
на качеството на работата Ви).

Упражнение 9.2

Вземете речник на пословиците и поговорките или художествена книга и четете
отделните изречения на части, превръщайки ги в образи и усещания. Стигнете до
обем информация, превръщана за един път в образи до един ред, после до абзац
и до страница. При прочитането на информацията е необходимо да възпроизведете
в писмена форма прочетеното за самоконтрол.

Тренирайки по този начин ще забележите, че сте престанали да забелязвате околния
свят, книгата, която четете. Пред вас ще оживеят картини, хора, събития в пълния
си обем. Те ще издават звуци, ще ги усещате тактилно с цяло тяло, ще усещате
миризми.

Показател за това, че ефектът от упражненията е постигнат ще бъде пълното
„разтваряне“ във възприемания от вас свят на книгата.

РАЗДЕЛ 10

Сега наша задача е да се научим да се ползваме от природното богатство, което
вече имаме. Същината на даденото ниво се състои в това, че трябда да се научим
да откриваме пътеката към подсъзнанието си по свое желание за по-ефективно запомняне
и внушение.

Упражнение 10.1

Ръце

Затворете очи, отпуснете се, преминете в състояние на безмислие, изпънете ръце
напред (може в седнало положение, може и в изправено). Представете си, че към
дясната си ръка сте завързали въздушно балонче, което силно ви дърпа към
небето (все по-силно и по-силно), а към лявата ръка – тежест. Съответно дясната
ръка е теглена нагоре, а лявата надолу. Ръцете сами трябва да се повдигат и
спускат, без вашето волево участие. Задачата се състои в това, че трябва добре
да „видите“ това с всичките си пет сетива. Необходимо е да тренирате
дотогава, докато след отпускане и въвеждане в състояние на безмислие си давате
мислена команда и ръцете ви започват сами да се движат. Това ще ви позволи да
придобиете ключ за въвеждане в по-дълбоко състояние. Още една задача – да достигнете
ниво, в което ръката с „балончето“ виси без напрежение 10-15 минути.

Упражнение 10.2

Тяло

Застанете прави, отпуснете се, вгледайте се в себе си в състояние на безмислие
и затворете очи. Представете си, че са ви завързали с въже за един трактор.
Усетете въжето, което стяга цялото ви тяло. Тракторът започва да дърпа напред,
все по-силно, още по-силно. Вас действително ви тегли напред – повдигайте се
на пръсти (продължава да ви тегли) и, когато започнете да падате, изтегляйте
напред единия си крак. Направете същото, но когато ви тегли наляво, надясно,
назад, а после и под различни ъгли.

Упражнение 10.3

Пръсти

На начален етап упражнението се изпълнява в легнало положение, в обикновеното
вече за вас състояние на отпуснатост и безмислие. Поставете ръка във вертикално
положение на лакът, пръстите също са във вертикално положение. Представете си,
че между малкия и указателния пръст ви набиват огромен клин и малкият пръст
започва да се отклонява. Когато малкият пръст заеме крайно положение почувствайте
докосването на дървото до китката и разпространете това усещане по цялата китка.
След това си представете, че китката ви се вдървява, влакната в нея се натягат
(мускулите – това са влакната на дървото) и китката ви става дървена. Опитайте
да помръднете пръстите си. Ако не се получава – постигнали сте нужния ефект.
За какво време ще постигнете този резултат зависи само от това доколко систематично
сте се занимавали с предишните упражнения, от личните ви способности, от желанието,
от вярата в себе си, в своите способности.

Сега си представете, че до ръката ви са се докоснали с памук или пух – съхранете
усещането за това докосване, усилете го с образи и усещания (не забравяйте,
че сега възприемаме света с петте си сетива едновременно), разпространете го
върху цялата си китка – тя постепенно ще се отпусне. Но не забравяйте, че „клина“
вече сте го махнали. Опитайте да си припомните усещането на „клина“
и да помръднете малкия си пръст в посока на безименния. Ако не се получава,
значи сте постигнали желания ефект. Сега мислено извадете „клина“
и усетете, как според степента на изваждане малкия пръст заема вертикално положение.
Ако упражнението се получава трудно, направете от дърво истински клин, поставете
го на мястото на въздействие, запомнете това състояние и опитайте да изпълните
упражнението. Обикновено след третото – четвъртото повторение започва да се
получава.

След отработване на упражнението с малкия пръст преминете на другите пръсти
и след това заедно на двете ръце. Естествено, че такъв резултат се постига постепенно,
чрез постепенно увеличаване на натоварването, т.е. количеството пръсти. За по-ефективното
изпълнение на всички упражнения помага предварителното мислено „преиграване“
на упражнението във въображението, т.е. на основата на отрано програмирана ярка
представа и усещане.

Упражнение 10.4

„Трактор“ за пръстите

В случай, ако е усвоено предишното упражнение, преминавайте към изпълнение
на това упражнение. В легнало състояние преминете в състояние на безмислие и
отпуснатост. Представете си (тук и по-нататък, и винаги с всичките пет сетива),
че към всеки пръст на дясната ви ръка (ръката стои на лакът, пръстите са във вертикално
състояние) са завързани малки въженца, които започват да дърпат и сгъват пръстите
в юмрук. Когато пръстите се сгънат до половината си представете, че са се опряли
в стена, която не могат да преодолеят, а въженцата стискат пръстите ви все по-силно
и по-силно. После те спират да дърпат по-силно, но все още яко са притиснали
пръстите ви до стената. Опитайте да помръднете с пръсти. Ако не се получи сте
достигнали желания ефект. Не забравяйте, че пръстите трябва да се движат сами
– не със сила на волята, а със силата на въображението. Отпуснете се и ги разтърсете
(докосване на пух – разпространение на усещането – отпускане). Сега можете да
усещате тактилно много по-дълбоко (освен възможността да запомняте чрез „пътечка“
към подсъзнанието), с цяло тяло получаваната информация.

Упражнение 10.5

Катинар

Често този метод се използва от психотерапевти за проверка доколко човекът
се поддава на внушение. Разтворете пръстите на двете си ръце и ги стиснете заедно
като „катинар“ колкото може по-силно. Представете си и почувствайте,
колкото е възможно по-ярко, че пръстите започват да се вдървяват и срастват
за сметка на притискането един към друг. Представянето е по същата схема: усещате
докосване до дърво – появява се зона на вдървяване – мускулите като дървени
влакна се натягат и застиват. След това се вкаменяват – докосване с камък –
запазване на усещането за докосване – разпространение на зоната на вкаменяване.

Необходимо е да достигнете ниво, когато с усилие на волята не можете да отлепите
пръстите си.

В края на упражнението – отпускане, аналогично на предишните упражнения. Ако
упражнението не се получава, това състояние може да се „проиграе“
с помощта на физическо упражнение. Слепете пръстите си като катинар и постепенно
стискайте все по-силно (притискайки ги един към друг), още по-силно, още по-силно.
Стискайте в продължение на 3-5 минути – ще ви е трудно да ги отлeпите. Запомнете
това състояние и го повторете мисленно.

Упражнение 10.6

Проработка на клепачите

Отпуснете се, влезте в състояние на безмислие. Вашата задача е да се доведете
до състояние, когато с усилие на волята и мускулно напрежение не можете да си
отворите очите. Необходимо е само да подберете съответния образ. Например, клепачите
ви се срастват все по-силно, още по-силно, срастнали са се и са станали дървени.
Почувствайте, как се появява зона на вдървяване и се разпространява върху клепачите.
Те са се слепили, залепени са отгоре с лепенка и т.н. След достигане на указания
резултат – пълно отпускане на клепачите.

РАЗДЕЛ 11

Отхвърляне на вътрешните задръжки

Упражнение 11.1

Динамично отпускане

Вдигнете дясната си ръка нагоре. Сгъвайте и разгъвайте китката в продължение
на 1,5 минути, после подръжте ръката си в това положение и за същия период от
време. След това я спуснете надолу. Постарайте се да я отпуснете колкото можете
повече. Сега ръката ви виси като въже. Изпълнете същата операция и с лявата
ръка. Сега двете ви ръце висят като въжета. До края на упражнението не може
да напрягате ръцете си.

Вдигайте и отпускяйте дясното коляно до нивото на кръста си 50-70 пъти. След
това седнете и отпуснете десния крак и ръцете си. По време на упражнението повтаряйте
следните формули 10-15 пъти (може гласно или наум):

Аз съм спокоен.

Аз съм абсолютно спокоен.

Във всяка ситуация и при всякакви обстоятелства аз ще оставам абсолютно спокоен.

Трябва да си представяте формулите във вид на образи.

Изправете се и изпълнете същата операция с левия крак и се отпуснете. Времето
за всяко отпускане трябва да е 5-7 минути. По време на релаксация със затворени
очи трябва да повтаряте предложената формула 10-15 пъти. Упражнението се изпълнява
сутрин и вечер.

Ефект: получавате спокойствие и увереност в своите сили, премахва се излишното
безпокойство, неврозите, отхвърлят се задръжките, пречещи на ефективното развитие
на човека.

Владимир Леви привежда примери на въздействие на вътрешните задръжки у човека:

Запомнете, че човек не се уморява от това, че работи с главата си, запомняйки,
а от неопределеното „напрежение на емоциите“, от задръжките.

Упражнение 11.2

1. Представете си и усетете, че отвътре сте празни. Пръстите на ръцете – китките
– раменете – главата – тялото (отгоре додолу) – краката – (до крайчетата на
пръстите).

2. Представете си, че топла вълна запълва празнината от крайчетата на пръстите
на ръцете до крайчетата на пръстите на краката. По този начин си представете
три вълни. Всяка вълна е по-топла от предишната.

3. Представете си, че някой ви гали по кожата с топлина (от крайчетата на пръстите
на ръцете до крайчетата на пръстите на краката). Изпитайте 5-6 отпускащи вълни.
Във всяка нова вълна трябва да чувствате по-силно усещане, отколкото в предишните.

Ако не се получава, усилете усещането по схемата: погалете се със собствената
си ръка – почувствайте мислено същите усещания. Отначало за това упражнение ще
ви трябват по 20-30 минути. След това ще се научите да го правите по-бързо и
постепенно ще стигнете до 2-3 минути.

Сега се опитайте да запомняте в това състояние. Ефектът ще бъде приблизително
2 пъти по-висок, отколкото в обикновено състояние.

Ако чувствате силно желание за сън, масажирайте кожата на лицето си от ъгълчетата
на устата в направление към ушите и се усмихнете. Всички части на упражнението
се изпълняват със затворени очи. Добре запомнете, още и още повтаряйте това
състояние, за да се закрепи. Това, от наша гледна точка, е идеалното състояние,
в което се провежда запаметяването.

РАЗДЕЛ 12

Запаметяване на чужди думи

ОБЩИ ПРАВИЛА:

Старайте се да свързвате думите, словосъчетанията, големите блокове. По този
начин ще можете да научите за един път няколко пъти повече. Паметта е способна
да задържа на начален етап (кратковременната памет) 7*2 единици информация.
Това е вярно само тогава, ако не сте минали горния курс и не сте изпълнили неговите
изисквания. Започнете да запомняте по 3-5 думи, постепенно преминавайки до пет
блока по 30-50 думи.

Преди твърдо да решите да запомняте повече от пет блока, експериментирайте.
Сравнете резултатите, намерете оптималното количество думи в блоковете. Следва
да споменем, че ако продължите заниманията си по развитие на образната памет
ще можете да повишите обема на блоковете и количеството им до девет.

– На начален етап се препоръчва да подбирате най-парадоксалните, смешни картинки,
да ги изрязвате и залепвате в отделна тетрадка, записвайки до тях „връзки“
от думи. По този начин се получава един блок.

– Тренирайте изучавайки езика едновременно, след месец – месец и половина изведнъж
ще забележите, че връзките се образуват от самосебе си.

– Ако сте преминали през предложения курс напълно,сами ще можете да построявате
във въображението си ярките парадоксални образи и картинки .

– Непроизволното запаметяване става, ако във въображението се построяват образи
така, че или да помагат на главния персонаж да достигне целта, или да му пречат.

– С голяма доза несъзнателност запаметяването става, ако се концентрирате на
значението на думата и на нейното звучене, а не на заучаването (лъжем зубренето).
За да задълбочите разбирането на езика, се препоръчва да се вглъбите в разбирането
на значението на думите, т.е. да погледнете в тълковен речник. Ако имате възможност,
не в един. Също се препоръчва да произнесете думата, поставяйки ударението на
различни места подред и с изражение на различни емоции (учудване, радост, гняв,
разочарование, възхищение и т.н.).

– Ако убедите себе си, че запомняте не за седмица, а за цял живот, веднага ще
усетите поразителен контраст в качеството на запаметяване. Затова, преди да
запомняте се убедете, или усетете, представете си, че запомняте за цял живот.

– Да си припомним едно упражнение. Изходно изправено положение. Затваряте очи,
състояние на безмислие, провеждате мислен масаж. Да си представим, че върху
вас са нахлузили въже, усетете го, виждате го и започвате да го теглите пред
трактора. Заставате на пръсти. Това ще бъде показател, че се отваря „пътечка“
към подсъзнанието. Повтаряйте следната формула 10-15 пъти на ден:

„Аз лесно и бързо уча език. Желанието да уча езика с всеки ден нараства
все повече и повече“. Подкрепяме повторението с образни представи. При
всяко повторение трябва да добавяте към образите нов щрих. Не допускайте само
механическо, но и ЕДНООБРАЗНОТО повторение. Формулата може да се състави произволно.
Единственото, което трябва да се отчете при съставянето на формула – това е,
че нашето вътрешно „Аз“ не обича да му се заповядва. Трябва да внушавате,
а не да заповядвате.

Техника на запаметяването

1. Да се подбере сходна по звучене напълно или отчасти дума към чуждата дума,
съставяйки свързана с българския превод образна свръзка.

2. Имайте предвид, че целта ви трябва да е не запаметяване на чуждата дума,
а намирането на свръзки между думите, необикновеността на свръзката, наличието
в нея на движение. Всичко задължително трябва да се подкрепя от запаметяване
с всичките пет сетива.

– Съществителни.

coop (англ.) подбираме дума – къпя се – Кокошарник (превод). Представете си,
че се къпете в река. Изведнъж върху вас налитат и кацат кокошки. Да прегледаме
думата соор – сигурно ще си спомните избраната дума „къпя се“ – после
кацащите кокошки и после – Кокошарник (преводът).

– Сложни (трудни) думи – преобразуват се по пътя на замяна една или две букви
и после построяване на връзки.

dig (копая) – буквата „i“ сменяме с буквата „о“. Получава
се дог – куче. То с лапи, като с лопати, копае дупка. При това кучето е много
слабо – така получаваме замяната на „i“ с „о“. Учудваме
се, как такова слабо куче може да си стои на краката.

– Дума с предлог (аналогично словосъчетание).

to table (ту-у, таблетка) към масата(прев.) ту-у (свирката на влака). Към масата
се стичат от всички страни таблетки, които издават този звук.

Показахме ви принципа на запаметяване на чужди думи. Тези методи е по-добре
да се използват в съчетание с необичайни рисунки (например от някое детско списание).
Техниката на работа с рисунката се състои в това: подбирайти подходяща рисунка,
преписвате названията на предметите, понятията, изображенията в нея. След това
от българо-английския или друг речник изписвате преводите. След това съставяте
връзки към всяка отделна дума, гледайки рисунката и въобразявайки си необикновен
сюжет. По този начин за едно сядане може да запомните от 20 до 50-70 думи.

Съхранявайте записите, те ще ви потрябват за повторение. Занимавайки се в течение
на един, два месеца по 1,5 – 2 часа на ден ще забележите, че връзките вече се
образуват несъзнателно. За образуване на навик на несъзнателно запаметяване
обикновено е необходима половин година (за твърд навик). По този начин запаметяването
става някак от самосебе си.

ПОВТОРЕНИЕ

Най-оптималното време за почивка е 10 минути (необходимо е за първоначалното
„проявяване“, т.е. запечатване на информацията). По-долу в таблицата
привеждаме най-оптималното количество повторения на думите с помощта на образната
памет. Тайната на паузите се състои в това, че по време на почивката мозъкът
превежда информацията в дълговременната памет. Този процес се нарушава дори
тогава, когато по време на почивката повтаряте (получава се изтриване).

ТАБЛИЦА НА ПОВТОРЕНИЯТА

1-и път – през 10-15 минути 2-и път -през 2-3 часа, според тренировката след 12 или 24 часа 3-и път -след1-2 месеца 4-и път -след 1 година
Възпроизвеждане по превода или по думата Възпроизвеждане, гледайки картинка 1-и ден – спомняме си по своите записки; 2-и ден – гледайки картинката.
Ако можем да възстановим превода или чуждия правопис (звучене), но не и
връзката, то не е задължително да възстановяваме връзката: тя вече е изпълнила
функцията си. За повторението на 1000 думи трябва да се отдели не повече от един ден
заедно с почивките.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Току-що обърнахме в хода на тренировките последната страница от
нашето методическо пособие. Надяваме се, че във Вашето мислене са станали предсказаните
от нас промени: вече мислите по-отчетливо и точно, Вашето въображение е разкрепостено,
образната памет е тренирана за възпроизвеждане на големи обеми информация. Приближили
сте се към естественото, ненаранено възприемане на живота. Сега ясно виждате,
че сте стъпили на пътя на безкрайното вътрешно съвършенстване, овладяване на
своя творчески потенциал и скритите си психофизиологически възможности. Разбрахте
най-важното: тренира не упражнението, направено за един час и захвърлено в ъгъла,
а изменението на начина на живот, естественото включване в него на умения, достигнати
в хода на тренировките. Нашето пособие не е догма, а ръководство за действие.
Ще се радваме, ако в процеса на вътрешно преустройство (а именно това предлага
нашата система) се заинтересувате от безкрайния вътрешен свят на човека и прочетете
това, което са писали за него сериозни учени: психолози, физиолози, философи
и т.н.
ПОМНЕТЕ, ЧЕ В КРАЙНА СМЕТКА ВСИЧКО ЗАВИСИ ОТ ВАС. Ние сме способни да Ви помогнем,
но не можем да Ви заменим.

©Превод от руски: Александр Юрьевич Свердлов

©Публикуване в интернет на български език – Александр Юрьевич Свердлов

Автор: неизвестен

Източник: Интернет
http://www.brains.hit.bg/memory.htm


Европейска нощ на учените 2022 г.: