Разгадани са генетичните кодове на ягодите и на какаото

Учени са успели да разгадаят генетичните кодове на дивите ягоди и на определен вид какао, използван за направата на шоколад.

Геномът на дивите ягоди е относително малък и съдържа към 35 000 гени, или около един и половина пъти повече от този на хората и повече, отколкото имат култивираните ягоди.

Дивите ягоди са тясно свързани с важни хранителни култури като ябълките, прасковите, крушите, малините и култивираните ягоди, така че тази генетична карта ще бъде в помощ при разработката на нови сортове, например на култивираните ягоди.

Това може да помогне да бъде създаден нов плод, който би могъл да е устойчив на вредителите, да мирише по-хубаво, да понася по-високи температури на околната среда, да  изисква по-малко тор, да има по-дълъг срок на годност, по-добър вкус или подобрен външен вид.

В отделно проучване френски изследователи са открили генома на сортовете какао Criollo и Theobroma, използвани за направата на шоколад. Това ще подпомогне генетичното подобряване на какаовите култури. Какаовото дърво за първи път е култивирано преди около 3000 години и понастоящем всяка година се произвеждат около 4 000 000 тона какао.

Растенията имат далеч по-сложни ДНК структури от тези на хората и животните. Учените са идентифицирали 34 809 гена в дивите ягоди и 29 000 гена в какаото. За сравнение, хората имат само около 20 000 до 25 000 гени.

През лятото на миналата (2010) година учените декодираха генома на пшеницата, основна храна за повече от една трета от хората по света, обитаващи Европа, Азия и Африка. Това откритие е голяма помощ в борбата с недостига на храни в света. Може да се очаква в недалечно бъдеще да бъдат създадени нови сортове пшеница, устойчиви на суша и на ниски температури на околната среда, устойчиви на заболявания, а може и да се подобри вкусът ѝ. Геномът на пшеницата е пет пъти по-голям от този на човека. Геномите на ориза и на царевицата са много малки в сравнение с този на пшеницата.

Превел: Неделин Бояджиев