Ratio показа пресечната точка между наука и забавление в София

Форумът посрещна над 600 гости и 6 български и международни лектори

Какво е общото между сложни статистически модели, астрофизика, генно модифициране и квантови частици? Всички те са теми от форума за популярна наука Ratio, който се проведе на 9 юни в София. Научни въпроси и серия научни отговори бяха представени от 6 лектори пред над 600 гости на осмото издание на форума.

„Надяваме се, че ще успеем поне за момент да ви накараме да се почувствате отново деца – изпълнени с любопитство и благоговение към природата, с преклонение към науката и нейния метод,“ сподели водещият на събитието Петко Желязов, представяйки накратко целите на организаторите зад Ratio.

Разпалването на това любопитство изисква първо науката да бъде представена на достъпен и интересен език. Този критерий стои зад подбора на лекторите на Ratio – а те ясно заявиха, че съществува пресечна точка между наука и забавление, включвайки мултимедия, интерактивно задаване на въпроси и участие на публиката.

Първата тема на събитието трябваше да преведе сложни статистически идеи на разбираем език, фокусирайки се върху метода „географско профилиране“. С тази нелека задача се зае Стивън ЛеКомбър, преподавател в Queen Mary University of London. Географското профилиране води началото си от криминалистиката, където се използва за приоритизиране на списъци със заподозрени в масови убийства. Стандартните подходи изискват да се провери средно 50% от списъка със заподозрени, а благодарение на географското профилиране тази стойност пада до едва 5% – огромна разлика, особено при случаи с 280 000 заподозрени, каквито цитира ЛеКомбър.

След света на криминалните уравнения, публиката на Ratio се срещна със света на галактическите купове, благодарение на д-р Маги Лю. Тя работи в Европейския център за космическа астрономия на Европейската космическа агенция (ЕКА). Д-р Лю разказа за това как изследването на масивни космически образувания ще ни помогне да разберем тъмната материя и тъмната енергия. С тази цел ЕКА развива мисията Евклид, която ще бъде изстреляна през 2021 година. Евклид ще следи промените в геометрията на Вселената и с това ще ни разкрие историята ѝ до 10 милиарда години назад в миналото.

Освен поглед към огромния Космос, Ratio насочи вниманието на публиката и към микроскопичните съставни части на живите организми с дискусионен панел за генно модифициране. Как можем да променяме ДНК с навлизането на технологията CRISPR/Cas9? Какви са моралните, етичните и правните проблеми свързани с редактирането на живи организми? Какъв е потенциалът на CRISPR за елиминиране на различни човешки заболявания? Тези и други въпроси обсъдиха Джонатан Петит, лектор по генетика в Университета в Абърдийн, биоинженерът Борис Киров и правистът Христо Кутиев.

Финалната тема на деня срещна публиката със странният свят на квантовите лечители и Дийпак Чопра. От позицията на специалист по ядрена физика, д-р Холм Хюмлер представи нашумели в последните години теми като квантова медицина, квантови масажи и други примери за псевдо-физика и бизнес езотерика. Той обясни как различни бизнеси си служат със сложна научна терминология, за да продават решенията си на доверчиви клиенти.

Всеки гост имаше възможност да зададе въпрос към лекторите и много от тях бяха включени в рамките на едночасова Q&A сесия. На финала организаторите обявиха и следващото издание на форума Ratio, което ще се състои на 10 ноември. Можете да научите повече на сайта на събитието ratio.bg.

Форумът Ratio се осъществява с помощта на Програма „Култура“ на Столична община. Събитието се подкрепя от Melon, Bright Research, SumUp, Dreamix, Училища „Европа“ и Orange Center.