Ракета Протон-М с АМС ЕкзоМарс излетя!

Автор
Светослав Александров
14-march-2016-exomars-launches.jpg
Десет минути по-късно ускорителният блок „Бриз-М“ заедно със станцията и спускаемия апарат се отделиха благополучно от ракетата „Протон-М“ и започнаха самостоятелен полет. Беше хубаво да видим, че първите три степени работиха успешно и че нямаше проблеми най-вече с третата степен, която две поредни години – през 2014 и 2015 година провали два старта. Този път с тристепенния комплекс на „Протон-М“ всичко беше наред. Скоро след отделянето на „Бриз-М“ той проведе своето първо запалване, което въведе „ЕкзоМарс“ в опорна околоземна орбита.

Но все още е рано да си отдъхнем. Предстоят още три запалвания на ускорителния блок „Бриз-М“, който ще трябва да изведе станцията по траектория на път към Червената планета.
Какво следва от тук насетне?

„Бриз-М“ заедно с „ЕкзоМарс“ ще летят пасивно в продължение на малко повече от час, след което ще бъде проведено второто запалване на блока. Тогава „ЕкзоМарс“ ще бъде въведен в промеждутъчна орбита с по-голям апогей.
Около четири часа след началото на полета „Бриз-М“ ще започне своето трето запалване. След приключването му ще се отдели външният горивен резервоар на степента – нещо уникално за „Бриз-М“. След третото запалване „ЕкзоМарс“ ще се намира в трансферна орбита.

Най-накрая, след повече от 10 часа полет, „Бриз-М“ ще проведе своето четвърто и окончателно запалване, което ще трябва да вмъкне „ЕкзоМарс“ в траектория на път към Марс.
Ще успее ли? Надяваме се… през последните две години степента вършеше работата все по-успешно с все по-нарастваща степен на точност.
Дано и този път всичко да е наред!

Днес в 11:31 ч. българско време от космодрума Байконур излетя космическата ракета „Протон-М“ с ускорителен блок „Бриз-М“, автоматична междупланетна станция „ЕкзоМарс-Трейс Газ Орбитър“ и спускаем апарат „Скиапарели“.