Пушенето по време на бременност изменя ДНК на бебето

smoking-mom-credit-highwaystarz-fotolia

Проучване, засягащо над 6 000 майки и техните новородени деца (едно от най-големите подобни проучвания), потвърждава факта, че пушенето на цигари по време на бременност модифицира химически ДНК на плода, по начин, който наподобява модели, наблюдавани у възрастните пушачи. Освен това, учените са идентифицирали нови гени, свързани с развитието, които се повлияват от пушенето. Трудът, публикуван на 31-ви март в American Journal of Human Genetics, предлага потенциално обяснение на връзката между пушенето по време на бременност и здравословните проблеми при децата.

„Удивително е, че при новородените откриваме същите епигенетични сигнали, каквито и при възрастните пушачи. Съществува голямо припокриване“ – казва един от водещите автори на проучването Стефани Лондон, епидемиолог и лекар от National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS), САЩ. „Плодът не вдишва цигарения дим, но е изложен на същите химикали, тъй като те навлизат в кръвта му през плацентата.“

При провеждането на по-малки проучвания, и преди са откривани връзки между пушенето и химически модификации на ДНК (метилиране) при развиващите се ембриони, но по-мащабните анализи позволяват на учените да разкрият повече модели. Международният екип събрал резултати от 6 685 новородени и майките им, от цял свят. Въз основа на попълнени от майките въпросници, те били разпределени в три категории: „постоянни пушачи“, които пушели цигари всеки ден по време на цялата бременност (13%), „непушачи“ (62%) и такива, които пушели само понякога или са спрели цигарите в началото на бременността (25%).

За да анализират метилирането на ДНК на новородените, учените взимали проби главно от кръвта в пъпната връв след раждането. При бебетата на „постоянните пушчки“ ДНК била модифицирана на 6 073 места, в сравнение с бебетата на „непушачките“. Около половината от тези места можели да бъдат свързани с даден ген.
Лондон и колегите ѝ установили, че тези гени са свързани с развитието на беля дроб и нервната система, рак, вродени дефекти като заешка устна и цепка на небцето и други. Отделно изследване показва, че много от тези модификации се запазват с развитието на детето.

Следващата стъпка е да се разбере какъв е точният механизъм, по който тези модификации в ДНК повлияват развитието на детето.

Това е първата статия на международния консорциум Pregnancy and Childhood Epigenetics (PACE). PACE обединява големи екипи от учени, които изследват въпроси като влиянието на теглото на майката, приема на алкохол, замърсяването на въздуха, върху епигенетичните маркери на детето – както и ефектите на тези маркери върху здравето му.

Източник: https://www.sciencedaily.com