Първото цвете в света може би е изглеждало по този начин

Creidt: Hervé Sauquet & Jürg Schönenberger

С невероятното разнообразие от цветове, коeто съществува днес – от миниатюрните размери на водната леща до водната лилия, цъфтяща с прелестни цветове, е трудно да си представим, че всички растения произлизат от един вид.

Самият Чарлз Дарвин е удивен от многообразието на цветовете и тяхното развитие.

В наши дни различни изследователи изказват теорията, че цветът, от който са произлезли всички останали, е изглеждал точно по този начин.

Вкаменелостите са най-сигурният начин да се запознаем с организми, които са живели в миналото, но е трудно да се проучат разнообразието и произходът на най-ранните цветове. Най-древните останки на растения датират отпреди 130 милиона години, най-малко 10 милиона години след периода, когато се предполага, че се е появил първият цвят. Има обаче и друг начин да се запознаем с видове, от които са произлезли днешните растения: като се разгледа внимателно морфологията на вида, от който произлизат, и се проследи исторически еволюцията на цвета до наши дни.

За тази цел десетки учени, участващи в проекта eFLOWER, събират данни от научни статии за да създадат най-голямата база данни за устройството (т.е. морфологията и анатомията) на съвременния цвят, като разглеждат техните размножителни и вегетативни органи. Анализът включва повече от 13 000 точки, спомагащи за анализирането на данните, които съвпадат с тези, описани от известния биолог Жан-Батист Ламарк през 1783 г.

Комбинирайки тези данни с ДНК-информацията, базирана  на родословното дърво, и с тази, получена от изследването на фосилите, учените тестват милиони конфигурации, за да проследят промяната на цветовете през годините, като така определят най-вероятната структура и форма на първите цветя.

Превод: Красимира Желева