Първия атомен рентгенов лазер

120125132819.jpg

http://science.icnhost.net/migrate/sites/default/files/field/image/120125132819.jpgУчени работещи в Националната Ускорителна Лаборатория към Американския Енергиен отдел (U.S. Department of Energy’s (DOE) SLAC National AcceleratorLaboratory) са създали най-късия, рентгенов лазер с най-чист образ, който сбъдва предсказание от преди 45 години и отваря врата към нови научни открития.
„Рентгенът ни дава възможност да погледнем в света на атомите и молекулите“ – казва физика Нина Рорингер (NinaRohringer), водещ проучването.
„Предвиждаме лазерът да бъде използван от учените за различни интересни неща, като разнищване на детайлите на химичните реакции или наблюдаване на биологични молекули,“ – добавя тя. „Колкото са по-кратки импулсите, толкова по-бързо улавяме промените, и колко по-чиста е светлината толкова по-ясни са детайлите, които може да виждаме.“
Новия атомен рентгенов лазер сбъдва предсказание от 1967г., което гласи че рентгеновите лазери могат да се направят по-същия начин както и светлинните такива – като се включат електрони в атомите, чиято енергия върви от висока към ниска, отделяйки определен цвят светлина в този процеса.