Първите домати и грах, отгледани върху прототипи на марсианска и лунна почва

germinating peas - Credit - Wieger Wamelink_Wageningen UR.jpg

Вторият експеримент за отглеждане на култури върху прототип на марсианска и лунна почва е дал изненадващ резултат. Изследователите от Университета на Вагенинген в Холандия успели да отгледат десет различни вида култури. Сред тях са домати, грах, ръж, рукола, репички и кресон.

„Общата надземна биомаса, произведена върху марсианската почва, не се различаваше значително от тази, произведена върху компоста, който използвахме за контрола“ – казва изследователят д-р Вигер Вамелинк. Целта на експеримента е да се създаде основа за отглеждане на култури на Марс и на Луната, за изхранване на първите заселници.

След първия експеримент са направени няколко подобрения. Вамелинк казва – „Използвахме тавички, вместо малки саксии и добавихме органичен материал (свежа нарязана трева) към прототипа на марсианска почва. Това реши проблема ни с поливането, който имахме по време на първия експеримент и послужи за наторяване на почвата.” Прототипът на лунна почва бил подобрен ефективно. Докато при първия експеримент всички растения загинали, при втория те се развили изключително добре и учените събрали реколта от същите растения, както от прототипа на марсианска почва и обикновената почва, използвана за контрола.
Производството на биомаса от марсианската почва била по-ниска, отколкото от контролата, но разликата била малка, а причината – една от тавичките показвала по-слаб растеж. Нямало статистически значима разлика с контролата. „Това беше истинска изненада за нас“ – коментира Вамелинк. „То показва, че прототипът на марсианска почва има голям потенциал, когато е правилно приготвен и поливан. Количеството биомаса от лунната почва било с около 50% по-малко, отколкото от другите две почви. Само спанакът показал лошо производство на биомаса.“

Въпреки че учените от Вагенинген събрали реколта от ядливи растения, те не са ги опитвали. Вамелинк казва – „Почвите съдържат тежки метали, като олово, арсен и живак, както и голямо количество желязо. Ако тези елементи са достъпни за растенията, те може да бъдат поети и да се натрупат в плодовете, правейки ги отровни. Необходими са още експерименти и поради това е подета кампания за набиране на средства за финансиране на трети експеримент, който ще бъде изцяло посветен на хранителната безопасност. Експериментът трябва да започне през април 2016 и ще включва още картофи и фасул. Ако те се окажат безопасни за ядене, спонсорите ще бъдат поканени на вечеря, на която ще бъде сервирано „Марсианско ястие”, приготвено от тези растения; поне на тези, които смеят да го пробват!“

Проучването на прототипите е започнало през април 2015. Последната „жътва” се е провела през октомври 2015. Десет различни растителни вида (домати, ръж, репички, грах, праз, спанак, рукола, кресон, киноа и див лук) били засадени в тавички с прототипи на марсианска или лунна почва и на обикновена почва за контрола. Растенията били култивирани в парник при постоянна температура, влажност и осветление и нормална земна атмосфера. „Избрахме тези условия, защото се очаква отглеждането на първите култури на Марс, да се провежда в подземни помещения, за да се предпазят растенията от неблагоприятните условия на околната среда, включително космическата радиация” – заяви Вамелинк. Изследователите използват прототипи, осигурени от НАСА, които имитират марсианската и лунната почва. За прототип на марсианска почва е взета такава от вулкан на Хаваите, а този на лунна – от пустинята на Аризона.

Източник: https://www.sciencedaily.com/