Проф. Костадин Костадинов за STEM образованието у нас


Безплатна доставка за Канчета с Научни картинки:

***

Костадин Костадинов е професор по Роботика и автоматизация в Института по механика към БАН и бивш заместник-министър на образованието и науката. 

 

СТЕМ, това е техника, наука, технологии и математика – един комплексен поглед върху знанията ни за живота и обществото, чиято основна цел е да отвори очите най-вече на децата, учениците, студентите, но и на по-възрастните хора, към нови знания. 

Досегашните усилия и инвестирани пари в СТЕМ платформата в България са насочени предимно към изграждането на СТЕМ лаборатории и центрове. Това е задължително условие и фундамент за въвеждането на СТЕМ курсове и дисциплини в училищата и ВУЗ-овете, тъй като трябва да имаме инструмент, с който да съчетаваме измерването на физични явления, да ги демонстрираме и т.н. 

С оглед на сравнително скорошното въвеждане на тази платформа много от учителите все още нямат знанията за да преподават и работят с роботи, 3D принтери и друга вече закупена техника, поради което тя често се налага да стои под ключ и да залежава. Този проблем може да бъде решен с привличането на преподавателите от висшите училища за демонстрационни уроци, лекции и курсове, а също така и с включването и участието на учителите в докторантурите. Добър пример за това е Професионалната гимназия по механизация на селското стопанство в Гоце Делчев, където някои от учителите в нея вече са записали докторантури по СТЕМ обучение и нови методи в Тракийския университет. Но разбира се ще отнеме известно време докато извървим този път.


Разбери повече за БГ Наука:

***

 

Именно проф. Костадинов е този, който през 2018 г., като съветник на министъра на образованието, е подписал присъединяването на България към Европейската СТЕМ коалиция. Тази коалиция е мрежа от национални СТЕМ платформи и организации, отговорни за изпълнението на националните СТЕМ стратегии. В различните страни членки те могат да са част от министерствата на образованието, независими агенции или фондации, създадени и финансирани от правителствата с тази цел или сътрудничества между правителството и индустрията. В някои по-децентрализирани системи като в Германия, Белгия и Испания регионалните органи имат водеща роля в образователните СТЕМ платформи

 

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новият Брой 154 на списанието.

Подаряваме ти първите 8 статии  от брой 154 тук>>


Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.