Предизвикателства и възможности пред жените в STEAM: поглед към решенията

Автор: Ирина Алтънова

 

На 29 юли MOVE.BG в партньорство с Българският център на жените в технологиите (BCWT) организира специална кръгла маса, посветена на жените в сферата на науката, технологиите, инженерството, математиката и изкуството –  STEAM. 

Дискусията се случва в разгара на дебата за изработване на програмата за възстановяване на Европа след коронавируса. Една от двете основни цели на „Next Generation EU“ е подпомагане на дигиталната трансформация. Ключова роля в този процес ще имат именно специалистите в STEM, защото те имат познанията, за да участват в изграждането на икономиката на бъдещето.

В Европа, обаче, продължават да съществуват предизвикателства  с равното представителство на  мъжете и жените в науката и инженерните професии. От 14.8 милиона учени и и инженери в ЕС – 8.7 милиона са мъже (59%), а 6 милиона – жени (41%), но картината е много различна на ниво ръководство на научни и бизнес екипи. . Една от държавите с най-добри показатели е България. Страната ни заема второ място с 55% след Литва.


РЕКЛАМА:

***

„В бизнеса, политиката и обществото като цяло можем да достигнем пълния си потенциал само ако използваме всички наши таланти и многообразие. Не е достатъчно да се използват само половината от населението, половината от идеите или половината от енергията,“ сподели Урсула фон две Лайен при представянето на Новата стратегия за равенството в Европейския съюз.

Според изследване на McKinsey, ако дизбалансът между мъжете и жените в дигиталната сфера бъде преодолян, Европа ще добави 16 милиарда към своята икономика на годишна база. 

Това е контекстът за дискусията ни и ето някои примерни въпроси:

  1. Защо все още STEM се възприема за „мъжка територия“?
  2. Днес говорим за STEAM като интегрална образователна и изследователска програма – каква е ролята на изкуството редом с инженерното знание и математиката? 
  3. Има ли разлика в подхода на жените и мъжете в индустрията : как могат жените още по-пълноценно да участват е STEM – процеса?
  4. Какви предизвикателства срещат жените, работещи в STEM?
  5. Как да бъдат решени, какви са успешните практики? Как вие лично участвате?
  6. Защо е важно да имаме балансирани екипи от мъже и жени в науката?
  7. Какво означава да бъдеш лидер в период на фундаментална трансформация в света (female leadership)?
  8. Какъв е ефекта на  COVID-19 кризата?
  9. Как да бъдат мотивирани повече и млади момичета да избират кариера в STEM и в науката като цяло? 

Европейска нощ на учените 2022 г.: