Потъналият континент Зеландия е картографиран в най-прецизни детайли

Батиметрична карта на изгубения континент Зеландия. (Изображение: © GNS Science)

Мистериозният осми континент на Земята действително съществува. Просто не фигурира на географските карти, тъй като 94% от неговата площ лежи под водите на Тихия океан.

Зеландия – или Те Риу-а-Мауи, както е на маорски език – е континент с площ от близо 5 милиона квадратни километра (повече от тази на Европейския съюз). Той е разположен източно от Австралия, под съвременната Нова Зеландия, която някога е била най-високата му планина.
Учените откриха този широко разпростиращ се подводен масив през 90-те години, а през 2017 г. официално му дадоха формален статут на континент. Все пак „изгубеният континент“ остава до голяма степен неизвестен и слабо проучен поради особеностите на своята география.

Сега GNS Science – организация за геологически проучвания и консултации, собственост на правителството на Нова Зеландия, се надява да издигне Зеландия, ако не над водата, то поне в обществената осведоменост, чрез набор от нови карти и интерактивни инструменти, които улавят изгубения континент в безпрецедентни детайли.

„Направихме тези карти, за да предоставим точна, пълна и актуална картина на геологията на Нова Зеландия и югозападната част на Тихия океан – по-добра, отколкото досега“, споделя Ник Мортимър, геолог и водещ картограф в свое изявление. „Тяхната стойност е, че те предоставят свеж контекст, в който по-добре да се обясни и разбере обстановката около вулканите на Нова Зеландия, границите на плочите и седиментните басейни.“

Тектонична карта, показваща възрастта и вида на скалите под Зеландия. (Изображение: GNS Science)

Новите карти разкриват батиметрията на Зеландия (тоест формата на океанското дъно), както и нейната тектонична история, показваща как вулканизмът и тектонското движение са оформили континента в продължение на милиони години. Данните за батиметричната карта бяха предоставени от проекта Seabed2030 – глобално усилие за картографиране на цялото дъно на океана до 2030 г. В момента проектът е на около 20% завършен.

Екипът пусна и интерактивни версии на двете карти на уеб страницата на Нова Зеландия.
Можете да прекарате няколко минути в нея, като щракнете около супер подробните изображения – и когато някой ви попита какво правите, просто му кажете, че „откривате Атлантида“.

Източник: livescience

Статията е част от безплатния специализиран брой „Светлината, която съвременната технология хвърля към древността и праисторията“. Можете да го свалите от тук.