Последната снимка на Опортюнити от Марс

Автор: Mike McRae, ScienceAlert

Преди края си в марсианската прашна буря, Опортюнити се загледа дълго в околностите и запази образа им за поколенията.

Снимката е заключителна за мисията на марсохода: детайлна панорама, съчетаваща последните следи от пътешествието на роувъра с поглед към пясъците, които никога няма да достигне.

Забравете за науката за момент. Просто погледнете.

Credit: NASA/JPL-Caltech/Cornell/ASU

Не е било предвидено Опортюнити да живее толкова дълго. Деветдесетте предвидени дни се превърнаха в цели 15 години из марсианските пясъци, прекарани в правене на снимки, като турист, напълно забравил, че е пенсионер.

Панорамата е 360-градусова и е била заснета през месец май миналата година, на мястото, на което роувърът остава завинаги. В продължение на 29 дни, Опортюнити запечатал 354 отделни снимки, преди да ги изпрати към НАСА, за да бъдат сглобени.

Въпреки че почти цялото изображение е цветно, в единия ъгъл има няколко чернобели квадрата. Това са снимки, заснети с падаща енергия.

„Вдясно от центъра се вижда ръбът на кратера Индевър (Endeavour), който се издига в далечината. Отляво на него следите от роувъра започват спускането си от хоризонта надолу към геоложките характеристики, които нашите учени искаха да разгледат отблизо. А вдясно и вляво са дъното на долината Perseverance (от англ. „упоритост“) и подът на кратера Индевър, девствен и неизследван, чакащ посещения от бъдещи изследователи“, казва Джон Калас от Лаборатория за реактивно движение на НАСА в Пасадена, Калифорния.

Без съмнение, някога в бъдещето човек или робот ще срещне отново стария роувър, а може дори да го възвърне към живот.

Дотогава, снимката ще остане в историята заедно с други известни изображения от космическите изследвания, които ни позволяват да надникнем в други светове.