Търсене
Close this search box.

Полезни практики в неформалното образование – БГ НАУКА

Полезни практики в неформалното образование – БГ НАУКА

Полезни практики в неформалното образование – БГ НАУКА

Полезни практики в неформалното образование – БГ НАУКА


Направи дарение на училище!



***

BGNauka_Logo_.jpg

Полезни практики в неформалното образование – БГ НАУКА

Росен Теодосиев

Петър Теодосиев

 

0.  Какво е неформално образование?


Разбери повече за БГ Наука:

***

 Спекулира се с това какво е неформално образование. Не всичко интерактивно и различно от програмата в училище може да се нарече неформално образование. Неформалното образование е необятно, това е място където човек може да експерименти-ра, да създава нови методи и технологии на образование. Сега е ред да се отворят вратите за неформалното образование – процес, при който човек придобива различни умения и знания чрез собствения опит и в зависимост от собствените си нужди.

Когато говорим за неформално учене трябва да имаме предвид няколко важни принципа:

То се случва в неформална обстановка – извън образователни и обучителни институции където има регламентиран ред. Характеризира се по-скоро като практически, отколкото като теоретичен процес. Основна е идеята за учене чрез правене – learning by dоing – защото хората се учат докато правят нещо, а не докато слушат някого.

Човек сам определя посоката – неформалното образование не е курс на обучение; не може да бъде интензивен или съботно-неделен курс. То е един краткосрочен или дългосрочен процес, чието времетраене човек избира сам, т. е. е въпрос на личен избор.

Придобитите умения и качества не се сертифицират – в края на процеса на неформалното обучение не се получава диплома или сертификат. Личностното обогатяване е индивидуално и като такова не може да се впише в стандартизиран официален документ.

 

1.  Списание и онлайн медия

Всичко започна още когато бяхме ученици. По онова време думи като: учен, наука, списание звучаха толкова странно, че никога не бих ги събрал на едно място. Тогава започнахме да търсим какво в образователната система липсва и коя е причината да има толкова голяма пропаст между учениците и учителите; къде е проблема. В един момент в четене и търсене на различен тип статии, материали, форуми и сайтове ние осъзнахме, че има липса на това, което в момента наричаме БГ Наука или казано по друг начин – платформа за неформално образование. Още тогава създадохме фирма, която никога не проработи като такава, а едва преди по-малко от две години учредихме сдружение, даващо възможност за кандидатстване по различни европейски програми в сферата на неформалното образование.

 

Стартираното, през зимата на 2005/2006 г., списание „Българска Наука“ успя да спечели читатели и ентусиасти, които чрез свои материали и идеи доразвиват първоначал-ната концепция за медиен проект, който се занимава с неформално образование. И до днес списанието се е безплатно интернет издание, осигуряващо възможно най-добрата, интересна и подробна научна информация, представена достъпно за нуждите на възможно най-широка аудитория. Издава се от ”Българска Наука” ООД и Сдружение „Форум Наука“. Развива се с много добро темпо, като за кратко време се превърна в най-голямата и динамична научна общност в българското интернет пространство. Списанието е поле за изява и обмен на коментари между потребителите по въпроси и проблеми от различни области на знанието. Това не означава, че само учени четат или пишат в сп. „Българска Наука”, дори напротив. Огромна част от авторите са хора чиито интереси надхвърлят средното четене по дадена тема и стават „специалисти” без дори да имат нужното образование за това. Имаме потребители, които правят собствени изследвания по дадени теми от историята – ровят се в архиви, четат документи в оригинал и т.н. само и само, за да се запознаят подробно с материя, която частично е изследвана от науката. Така неформално всеки сам образова себе си, а чрез собствените си изследвания – и други потребители, читатели. Важно е да се каже, че специалисти проверяват всяка теория, публикация и въобще всякакъв тип информация постъпила за публикуване в списанието, за да не се допускат грешки и неправилно информация бъде сметната за истина. Огромна част от работата по самото списание, сайт и форум се извършва от млади хора доброволци. Самия процес на работа, състоящ се от преводи, редакция, техническа работа по самия сайт или списание е в същността си неформално образование. Всеки извършен процес научава и затвърждава наученото от доброволците, като това се прави само от хора, искащи да научат повече в тази сфера.

Освен интернет изданието ние организираме и много различни събития, свързани с науката и неформалното образование извън интернет пространството. От 2009 г. до сега участваме като:

–    съорганизатори на „Фестивала на Българското Образование”;

–   организатори на първия за България Конкурс за късометражен документален филм;

–  участници в различни семинари на БАН;

–  съорганизатори в първия проект за космическо образование в България „Космически предизвикателства” на сдружение „Циолковски”;

–  съорганизатори и медийни партньори на първия за България „Софийски Фестивал на Науката”, организиран от Британски съвет – България

и пр.

Друг интернет медиен проект, който се занимава с неформално образование е радио „Бинар“. Изцяло изнесено в интернет, там могат да се чуят и видят предавания с разнообразнаа тематика. Самото студио е снабдено и с видео камери, които показват в реално време водещи и гости. Автомобили, литература, музика, култура и наука са само част от разглежданите теми. Специално място има научното предаване „Рибен буквар”. По същество то представлява седмично предаване за наука, излъчвано на живо всеки петък от 18 до 20 часа по интернет радио Бинар. Екипът на предаването – Александрина Ал-Джасем и д-р Иван Христов, се фокусира върху актуални научни теми и предлага на разбираем език академична и умерена дискусия върху различни проблеми от областта на науката. Същевременно всяка седмица в студиото на „Рибен буквар” са канени специалисти от различни области, с които се обсъждат и обговарят въпроси от аудиторията в чата на Binar.bg.

 2. Младежки проекти и обмени

Европейската Комисия заедно с министерствата на всяка държава-членка, занимаващи се с младежите промотира конструктивен диалог между правителствата, младите хора и техните организации. Целта е създаване на активно гражданство сред младите хора, увеличаване на социалната интеграция и гарантиране, че младежкото измерение е взето предвид в другите политики на ЕС. В България тази политика се подкрепя чрез конкретни действия от специфична програма за младите хора: „Младежта в действие„.

Ролята на Комисията е да гарантира гладкото и ефективно управление на тази програма и да наблюдава неговото изпълнение на национално и европейско ниво.  Освен това тя е отговорна и за осигуряване на съгласуваност на програмата, както и по-нататъшното развитие на различните й дейности, по-специално чрез разработване на цялостна стратегия и приоритети. Освен това Комисията се стреми да гарантира прозрачност на действията на ЕС в областта на младежта, както и на ефективното разпространение и използване на резултатите от програма „Младежта в действие“.

Ние от Сдружение „Форум Наука” се занимаваме активно с разпространение на информация относно младежки проекти по програма „Младежта в действие“. Това се случва основно чрез списанието, Facebook страницата на списанието и самият сайт Nauka.bg, където публикуваме резултатите от проведените проекти. Също така Сдружение „Форум Наука” участва пряко като само организира международни проекти. До момента такива са проведени в Италия, Естония, Германия, Турция, Армения, Беларус, Унгария, Полша, Румъния. Амбицията е тази дейност да се разширява.

Приложението методи на неформалното образование в подобни проекти е ценно средство за придобиване на нови знания и компетенции от участниците. Добър пример е осъщественият проект в Естония, насочен към изследването на медиите и това как младите хора „виждат” медийните продукти. Участници от седем европейски държави обмениха идеи и опит в дискусии за ефекта на медиите и тяхната връзка с културата, стереотипите и обществото. Чрез различни упражнения за творческо четене, откриване на погрешни логически доводи в медийни публикации, писане на прес съобщения и дискусии за ефекта на рекламата участниците си дадоха сметка за силата на медийното влияние.

Успешен бе и поведеният между 7 и 22 Юли 2012 г. в Аугсбург (Германия) проект, с участието на група представители на Сдружение „Форум Наука”. Той премина под надслов „Образование , работа и живот в бъдещето“. В него участие взеха младежи – представители от Естония, България, Италия, Турция, Германия, Австрия, Унгария и Полша. Те използваха двете седмици прекарани в Аугсбург, участвайки в многобройни дискусии и екипна работа, по време на които имаха за цел да направят своите предложения за подобрение условията на живот, образование и работа и да представят своите визии за едно устойчиво бъдеще. Разнообразната програма на участниците в проекта включваше посещения както на исторически забележителности като например Фугерай /Die Fuggerei/ – най-старата европейска социална институция за подпомагане на бездомни, така и разходка из производствения поток на съвременната високотехнологична компания KUKA robotics – водещ производител на промишлени роботи.

В периода 20 – 27 октомври Сдружение „Форум Наука“ взе участие в проекта „От минало към настояще“. В рамките на младежкия обмен 4 момчета и 3 момичета представиха България в Диарбекир, Турция. Проектът събра екипи от Полша, Румъния, Литва, Испания и разбира се, организацията-домакин – Турция. Основна тема бе културното наследство на държавите като предпоставка за по-добро бъдеще. Целта на проекта бе да представи исторически паметници, поговорки, традиции и национални ценности, за да се обсъди как те да бъдат запазени за бъдещето.

Друга полезна програма финансирана от Европейската Комисия, занимаваща се с неформално образование, е секторна програма “Грюндвиг”. Тя е насочена към всички възрастни, които искат да доразвият и развият своите умения и квалификация. „Грюндвиг“ предлага възможности за участие в европейски образователни проекти чрез индивидуална и групова мобилност.

 3. Почети ми

Идеята на проекта е да се пригодят за незрящи младежи (като се прочетат с необходимото ниво и дикция и се запишат на технически носител), а в последствие и се разпространят статии от сферата на неформалното образование. Подбрани са така, че да отговарят на изискванията на образователната система и да обогатят знанията на младежите. Всички статии се четат от участници в проекта и доброволци с необходимите умения. 

Техническата работа се основава на закупените два микрофона и на допълнително обработване на записа със специален софтуер (Audio Recorder), като по този начин се осигуряват мобилност и гъвкавост в работата на доброволците. В последствие всички предвидени статии се записват на дискове (1000 бр.), пригодени за ползване от максимално много незрящи младежи. Предвидено бе и закупуването на 20 броя mp3 player-а, раздадени между специализирани библиотеки, места и слепи младежи, които нямат достъп до компютър и не могат да използват директно CD. Създаден бе и специален сайт за проекта. Използван бе името и хостинга на уеб-сайта www.nauka.bg, за да се разпространят всички записани статии в интернет. Целта е да се преодолее комуникацион-ното и информационно ограничение на младежите в неравностойно положение и да се разпространи знанието по интересен и достъпен начин. Искаме да помогнем на слепи младежи да се запознаят с повече научна и научно-популярна информация в сферата на образованието и новостите в научната област на съвременния свят.

http://image.nauka.bg/ads/Slide/Pocheti%20mi_Slide_960x350px.jpgДоброволчеството засегна осъществяването на целия проект по социалното включване на незрящи младежи. „Социалното изключване“ е факт при незрящите младежи в България, които учат – те нямат достъп до допълнителна, полезна и интересна информация, свързана с образователния процес и материал. Ние от сдружение „Българска Наука“ ангажирахме млади доброволци, които да се включат в рамките на проекта и подпомогнат отстраняването на социалната изолация на незрящите хора в България. Акцентът е поставен върху това в ежедневието на всеки млад човек да присъства мисълта и осъзнаването на ролята му като активен гражданин, способен да окаже помощ на младежи в неравностойно положение, както и на чувството за глобална солидарност и отговорност към сериозния проблем за социалното изключване на младите незрящи хора. В проекта се включиха над 100 души, които не само спомогнаха за обогатяването на незрящите с знания и опит, но и себе си посредством редактирането и четенето на различни текстове, записа и обработката им след това. Сайтът на проекта също е дело на доброволци: http://readme.nauka.bg

 4. Филми, книги, енциклопедии

MVoina_50x70cm.jpg

В последните няколко години издателствата в България печатат все повече научно-популярна литература, а дори и научни трудове. Има търсене, печат и разпространение на качествени книги с достоверно съдържание и доказали се автори като експерти и професионалисти в различни сфери. В резултат много хора избират да четат книги, които ги образоват по някакъв начин, а не просто ги разсейват от ежедневието.

Същевременно се създават много филми на исторически теми, които провокират зрителите да се интересуват все повече и запознават с миналото и историята на хората. Забелязва се и голям интерес към различни анимации за деца, които са свързани с историята на нашата планета. 

В края на 2010 г. списание „Българска Наука“ издаде книгата „(Не)обикновените животни“ на д-р Чавдар Черников. Тя е посветена на тези животни, за които не се знае почти нищо и колкото и да изглеждат необикновени в нашите очи те в своята природа са обикновени.

През изминалата 2012 година създадохме документален филм посветен на 100-годишнинта от Балканската война „На Нож!“ – имаше изключително голям успех. Обиколихме над 20 града в България, като прожекциите продължават и през 2013 г. В момента работим над втори филм, посветен на Втората / Междусъюзническа балканска война, който ще има премиера на 16-ти юни.

5. Фестивали, изложби, музей, театър и др.

http://image.nauka.bg/ads/BGNauka_Logo_New-01.jpgОт 2011 г. в България се провежда „Софийски Фестивал на Науката“, организиран  от Британски съвет и Форум „Демокрит“, под патронажа на Министерството на образованието, младежта и науката. Това е събитие, което цели да популяризира различни научни клонове и сближи учени и лаборанти с обикновените хора и най-вече децата; да запознае обществото с хода на научната дейност и покаже колко интересна и забавна може да бъде самата наука. По време на фестивала се провежда финала на конкурса „Лаборатория за слава“. FameLab® е регистрирана търговска марка на Челтнъмските фестивали – една от водещите британски организации в областта на културата, които организират едни от най-известните фестивали в страната: за джаз, литература, музика и наука.

Другият голям фестивал в България е „Фестивал на Българското Образование“ организиран от „Професионален форум за образование“ в НДК. Този фестивал среща различни образователни институции, неправителствени организации и всички, които работят в сферата на образованието.

 Столичните музеи, а и не само работят активно за привличане на нови посетители, като организират различни мероприятия, изложби, дни на отворените врати, лекции и чествания на различни годишнини. Тези събития са от изключително значение за културния живот на столицат. Отбелязани са в т. нар. културен календар на София. За тази година има предвидени над 70 различни събития в Календара за култура на София.   

Такова интересно мероприятие е изложбата, разкриваща тайните на човешкото тяло. В следващите няколко месеца всеки желаещ ще може да се запознае от близо със същността на своето тяло – мускул по мускул и нерв по нерв. От 25 април на третия етаж на ЦУМ се помещава световно известната изложба “Bodies Revealed”. Експонатите в изложбата представляват истински човешки тела и органи, обработени по специфичен начин, който позволява запазването им. В нея могат да бъдат видяни различните части от тялото ни и да се разбере тяхната функция.

Все повече и повече театрални трупи излизат на сцената и представят различни нетрадиционни постановки в съвсем нов стил. Създават се отворени пространства за създаване на култура. В тези „пространства“ всеки може да отиде и да създаде, да участва или да представи своя идея…

Списание „Българска Наука“ всяка година организира по един голям конкурс с награда, в който взимат участие голям брой хора на различна възраст, които създават документални филми, пишат есета, научни статии, рисуват картини и др. Последният такъв бе за рисунка посветена на 100-годишнината от Междусъюзническата война. По време на „Фестивала на Българското Образование“ бе организирана и изложба. В продължение на цяла година тя ще обиколи цяла България и ще има за цел както да покаже младите творци на публиката, така и да припомня за значимата годишнина.

Повече за нашите дейнисти: http://science.icnhost.net/migrate/info/за_нас


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.