Поленът губи хранителните си качества за пчелите, с повишаването на CO2

Пчелите може да се нуждаят от допълнителни протеинови шейкове, с повишаването на нивата на въглероден диоксид в атмосферата, което понижава хранителната стойност на полена.

Поленът от растенията е единственият естествен източник на белтък за пчелите (нектарът дава захар – за енергия). Белтъчното съдържание в полена на широкоразпространеното растение Solidago canadensis е намаляло с 1/3 – от около 18% до 12%, за период от 172 години, според анализите на наскоро събрани представители на вида и на запазени екземпляри от Smithsonian Institution’s National Museum of Natural History. През този период концентрациите на  въглероден диоксид в атмосферата са се повишили от около 280 ppm до 398 ppm, според доклада на изследователите от 12 април в Proceedings of the Royal Society B.

Същата тенденция била наблюдавана и след отглеждане на същото растение в продължение на две години при концентрации на въглероден диоксид 500 ppm. Повече CO2 означавало по-ниска концентрация на протеин в полена, казва Lewis Ziska от U.S. Department of Agriculture’s Bee Research Laboratory в Белтсвил.

„Все едно вие да се храните предимно с въглехидрати – какво ще се случи с вас?” – пита съавторът Joan Edwards от Williams College в Уилямстаун. „Пчелите не са толкова различни.”

Както дивите, така и питомните пчели се нуждаят от достатъчно количество белтъчини, за да изхранват ларвите си, да поддържат имунната си система и за много други функции, казва специалистът по пчели Cédric Alaux от Френската изследователска агенция за селско стопанство INRA в Авиньон. Според него, понижението на концентрацията им в полена с 1/3 е достатъчно, за да скъси животът на пчелите.

Пониженото качество на пчелните хранителните източници, може да допринася за намаляването на броя на тези насекоми в световен мащаб, което се наблюдава през последните години, както и за нестабилното състояние на опрашването на посевите, казва Edwards. „Здравословното състояние на пчелните популации не е от значение само за цветята, самите пчели и биоразнообразието, но също и за здравето и добруването на човечеството.”

Източник: https://www.sciencenews.org