Подмладяването чрез контролирано препрограмиране е най-новият гамбит в борбата със стареенето

Стартъпите залагат, че частичното препрограмиране с фактори на Яманака може да доведе до преобръщане на възрастта, но препятствията остават.

На 19 януари съоснователите Рик Клауснер и Ханс Бишоп публично стартираха инициатива за изследване на стареенето, наречена Altos Labs, с 3 милиарда долара първоначално финансиране от поддръжници, включително технологичния инвеститор Юри Милнър и основателят на Amazon Джеф Безос. Това е най-новото в неотдавнашния скок на инвестиции в начинания, които се стремят да изградят интервенции срещу стареенето, базирани на основни изследвания на епигенетичното препрограмиране. През декември съоснователят на компанията за криптовалута Coinbase Брайън Армстронг и рисковият капиталист Блейк Байърс основаха NewLimit, биотехнология, фокусирана върху стареенето, подкрепена от първоначална инвестиция от 105 милиона долара, като съветници са Калифорнийския университет, Алекс Марсън от Сан Франциско и Марк Дейвис от Станфорд.

Откриването на „факторите на Яманака“ – четири транскрипционни фактора (Oct3/4, Sox2, c-Myc и Klf4), които могат да препрограмират диференцирана соматична клетка в плурипотентно състояние, подобно на ембриона – спечели на изследователят от университета в Киото Шиня Яманака дял от Нобелова награда през 2012 г. Откритието, описано през 2006 г., трансформира изследването на стволови клетки, като предостави нов източник на подобни на ембрионални стволови клетки (ESC), индуцирани плурипотентни стволови клетки (iPSC), които не изискват човешки ембриони за тяхното извличане. Но през последните години факторите на Яманака също станаха фокус за друга процъфтяваща област: изследването на стареенето.

Диференцираните клетки могат да бъдат препрограмирани в състояние, подобно на ембриона, чрез прехвърляне на ядрено съдържание в овоцити или чрез сливане с ембрионални стволови клетки. Малко се знае за факторите, които предизвикват това препрограмиране. Яманака демонстрира индукция на плурипотентни стволови клетки от миши ембрионални или възрастни фибробласти чрез въвеждане на четири фактора, Oct3/4, Sox2, c-Myc и Klf4, при условия на ES клетъчна култура. Тези клетки, които са обозначени като iPS клетки, показват морфологията и свойствата на растеж на ES клетките и експресират ES клетъчни маркерни гени. Подкожната трансплантация на iPS клетки в голи мишки води до тумори, съдържащи различни тъкани от трите зародишни слоя. След инжектиране в бластоцисти, iPS клетките допринасят за ембрионалното развитие на мишката. Тези данни показват, че плурипотентни стволови клетки могат да бъдат директно генерирани от фибробластни култури чрез добавяне само на няколко дефинирани фактора.

Цялата статия, както и много подобни, можете да прочетете в новия Брой 151 на списание Българска Наука.

Подаряваме ти първите 55 стр. от брой 151 тук>>