Пчели решават пъзели, докато се учат взаимно една от друга

Учени от университета “Queen Mary” в Лондон обучиха медоносни пчели да отварят кутия с пъзел, съдържаща захарна награда.

Изследователите откриха, че „социалното обучение“ може да е имало по-голямо влияние върху поведението на пчели, отколкото се предполагаше преди. Установено е, че пчелите, преминали теста, предават “решаването му” и на другите си връстници в колониите.
За да извършат изследването, учените са създали кутия с пъзел, която може да се отвори чрез завъртане на капак за достъп до захарен разтвор. Капакът може да се завърти по посока на часовниковата стрелка чрез натискане на червено езиче, докато натискането на синьо езиче може да го завърти обратно на часовниковата стрелка.
И така има пчели, които се учат докато правят пъзела, но и такива пчели, които се водят “наблюдатели” и само наблюдават процеса.

Резулатите

Резултатите са учудващо добри. Цели 98% от изследваните резултати са били положителни. Учените отбелязват, че всички пчели “наблюдатели” повтарят действията на пчелите, които са наблюдавали, и решават пъзела без проблем. Това предполага, че пчелите са научили поведението си социално, вместо сами да открият решението, съобщават изследователите.
„В нашите експерименти видяхме разпространението и поддържането на поведенческа „тенденция“ в групи земни пчели – подобно на това, което се наблюдава при примати и птици“, казва Д-р Алис Бриджис, която ръководи проучването.

Тя каза, че поведението на социалните насекоми като тези пчели е „едно от най- сложните на планетата“. Интересен факт е, че в други експерименти, при които и „сините“, и „червените“ пчели, се пускат в едни и същи групи, пчелите “наблюдатели” първоначално се научават да използват и двата метода, но след това развиват предпочитание към едно решение. И именно това решение доминира в тази колония. Точно заради това, изследването доказва, че може да се появи поведенческа тенденция в популацията на пчелите. В първата популация 97,3% от 263 случая на отваряне на кутии от пчели “наблюдатели” до дванайстия ден са използвали червения метод. Във втората популация “наблюдателите” предпочитат синия метод пред червения през всички дни с изключение на един. И в двата случая това демонстрира как може да се появи поведенческа тенденция в популацията на първо място – в по-голямата си част поради опитни пчели, които се оттеглят от търсене на храна и възникване на нови обучаващи се, вместо пчели, които променят предпочитаното си поведение, споделя проучването.

Заключението

Подобни резултати от подобни експерименти са използвани при примати и птици, за да се предположи, че те, подобно на хората, са способни на социална култура. Ако се окаже наистина, че и пчелите също са способни на такова нещо, това потенциално би могло да обясни еволюционния произход на много от сложните поведения, наблюдавани сред социалните насекоми. Възможно е това, което сега изглежда инстинктивно, да е било социално научено, поне първоначално.

Превод: Дейвид Георгиев