Биология Здраве

Паяците вдъхновяват нов терапевтичен подход при недоносени бебета

Сърфактантът е липопротеин, който се секретира от специални клетки в алвеолите на белите ни дробове. Алвеолите са подобните на грозде структури, където се осъществява обмяната на газове. Без сърфактант алвеолите биха колабирали и това би предотвратило обмяната на газове.

Преждевременно родените бебета често страдат от респираторен дистрес синдром, тъй като техните бели дробове не продуцират достатъчно сърфактант. Днес изследователи от института Karolinska в Швеция създават революция в създаването на сърфактант, като имитират начина, по който паяците произвеждат паяжина, докато поддържат протеините ѝ разтворими при плетенето. Този нов метод е по-прост и по-евтин от конвенционалните методи за производство на синтетичен сърфактант. Откритията на екипа бяха публикувани наскоро в Nature Communications.

Това, което е наистина вълнуващо, е, че този метод може да бъде използван за създаването и на други биологични лекарства.

Превод: Сияна Граданска