Първата ваксина против хламидия премина важен етап от клиничното изпитване

Първата ваксина срещу хламидия е преминала първия тест при хора. При клиничното изпитване са избрани около 36 жени на случаен принцип, които да бъдат лекувани с прилагане на една от двете версии на ваксината или плацебо лечение. Резултатите, публикувани на 12 август 2019 г. в онлайн изданието на Lancet Infectious Diseases, показват, че и двата варианта на ваксината доказват своята безопасност и предизвикват имунен отговор, който не е наблюдаван при групата третирана с плацебо.

“Тези обещаващи резултати ни окуражават”, казва специалистът по педиатрични инфекциозни заболявания Тони Дарвил от Медицинския факултет в Чапъл Хил към Университета на Северна Каролина, която е и съавтор на обсъждането, придружаващо изследването. Хламидията може да доведе до безплодие и други дългосрочни усложнения при жените, затова ваксина срещу тази инфекция може да има голям ефект върху общественото здраве, казва още тя.

Хламидийната инфекцията се причинява от бактерията Chlamydia trachomatis и е една от най-често срещаните полово предавани болести с около 131 милиона инфектирани мъже и жени в световен мащаб ежегодно. В Съединените щати е най-често срещаната полово предавана инфекция, причинена от бактерия, с над 1,7 милиона случая през 2017 г., според Центъра за контрол и превенция на заболяванията в САЩ. Учените казват, че тези цифри може да са дори по-ниски от реалните, тъй като много случаи остават нерегистрирани. Заболяването може да доведе до симптоми, които да не бъдат разпознати като хламидийна инфекция, например вагинални течения, болка, дори безсимптомно протичане на инфекцията.

Антибиотиците могат да премахнат хламидийната инфекция от тялото. Но ако остане нелекувана, болестта може да отслаби репродуктивните способности при жените. Инфекцията обикновено засяга шийката на матката и при 1 от 6 жени се разпространява до матката и фалопиевите тръби, където може да причини тазово-възпалителна болест и безплодие.

„Процентът жени, които развиват тези дългосрочни усложнения е сравнително нисък – казва още Дарвил – но като цяло броят инфекции остава висок, а това означава, че значителен брой жени ще развият хронични тазови болки или безплодие или и двете.“

Въпреки това, разработването на ваксина, защитаваща ни от C.trachomatis е предизвикателство, защото бактериите живеят сложен живот в човешкото тяло. По време на инфекцията, микробите си проправят път към вътрешността на клетките, покриващи репродуктивните ни органи. Основавайки се на изследвания при животни, учените очакват успешната ваксина да провокира силен имунен отговор по два основни начина – чрез антитела, които да се борят с бактерията извън клетките и чрез протеини и клетки на имунната система, например Т-клетките, които помагат за премахването на бактериите от вътрешността на инфектираните клетки.

По време на клиничните проучвания, имунологът и изследовател на ваксини Робин Шаток от Имперския колеж, Лондон и неговите колеги тествали два варианта на ваксината срещу хламидия. И двете версии са провокирали имунен отговор – на антитела и Т-клетки, но едната формула е показала по-добри резултати. По-нататъшните изследвания ще продължат именно с тази версия на ваксината. Следващата стъпка ще бъде да се провери дали ваксината предотвратява инфекции в сравнение с плацебо лечение и ще включва доброволци, изложени на риск от инфекция, казва още Шаток.

Ако ваксината премине следващите клинични изпитания и е одобрена за използване, идеалната възраст за ваксиниране на момчета и момичета би била около 11 или 12 години, приблизително същата възраст като за ваксинация за човешки папилома вирус (ЧПВ) (SN Online: 4/28/17). “Към момента сме предпазливо оптимистични – казва Шаток – Ваксина срещу хламидия е важна и все още незадоволена необходимост.“

Превод: Славина Иванова

Източник: Science News

Abraham et al. Safety and immunogenicity of the chlamydia vaccine candidate CTH522 adjuvanted with CAF01 liposomes or alumninium hydroxide: a first-in-human, randomized, double-blind, placebo-controlled, phase 1 trialThe Lancet Infectious Diseases. Published online August 12, 2019. doi:10.1016/S1473-3099(19)30279-8.

T.B. Poston and T. Darville. First genital chlamydia vaccine enters in-human clinical trialThe Lancet Infectious Diseases. Published online August 12, 2019. doi:10.1016/S1473-3099(19)30290-7.

Четете още по темата:

Martin. CDC sounds alarm on STDsScience News. Vol. 190, November 26, 2016, p. 5.

Cunningham. HPV vaccine as cancer prevention is a message that needs to catch on. Science News Online, April 28, 2017.