Панорамна гледка в микрокосмоса на протеините

Това, което прилича на сложно произведение на скулптор-футурист, е продукт на самата природа. Сферичните спори на гъбичните плесени nidulans Emericella са покрити с тънък слой от хидрофобин – водоотблъскващ протеин, който принуждава дъждовната вода да тече върху кожата на гъбата, без да остави следа върху нея. Поради потенциалната полза от този гъбичен механизъм в някои технологични приложения, учени от BASF се интересуват от хидрофобина. BASF е първата компания в света, успяла да синтезира протеин в промишлени количества.

„Този протеин има уникални свойства. Той създава много тънък филм върху някаква повърхност и по този начин променя свойствата на тази повърхност. Например, стъкло с покритие от хидрофобин ще отблъсне водата, докато Teflon (R) с хидрофобиново покритие ще привлича водата. А покритие с този протеин става устойчиво на въздействието на температури, киселини и основи. Учените търсят начини за използване на хидрофобина като  покритие на полимерни гъби за премахване на дизелово гориво и масла от замърсени води. Този протеин може да се използва и като козметична съставка, стабилизираща  кремовете.
Още нещо прелюбопитно: след като изиграе ролята си хидрофобинът се разгражда по естествен начин.

Една от най-съвременните технологии – сканиращия електронен микроскоп едва сега разкрива един скрит свят на очарователни форми и структури.

Превел: Неделин Бояджиев