Палеонтолозите откриха най-големия досега крак на динозавър

Снимка от разкопките през 1998. Credit: Photo courtesy of the KUVP archives

Преди 150 млн години районът на Блек Хилс в САЩ бил обитаван от най-големите известни към момента динозаври. Те били член на семейството на завроподите с дълги вратове и опашки. Подобно на бронтозаврите и диплодоците, тези огромни растителноядни динозаври били най-едрите животни, някога обитавали планетата.

Описаното в новата статия стъпало било открито през 1998 г. от учени от Университета на Канзас, сред които бил и главният автор на публикацията – Антъни Малтийз (Anthony Maltese). Широчината на стъпалото била почти метър и веднага станало ясно, че е принадлежало на огромно животно. Затова то било наречено Голямата стъпка или Bigfoot. Статията е публикувана в сп. Journal of Life and Environmental Sciences .

След подробно изучаване на откритото стъпало, Малтийз и неговият международен екип от учени установили, че то е принадлежало на животно, близкородствено на брахиозавъра, известен с появата си във филма Джурасик парк от 1993 г.

Учените използвали 3D-сканиране и подробни изчисления, за да сравнят Голямата стъпка със стъпалата на завроподите от различни видове. Данните потвърдили, че става въпрос за необичайно голям крак – най-големият, откриван досега.

Било потвърдено и това, че брахиозаврите са населявали много голяма област от източен Юта до северозападен Уайоминг, преди 150 млн години.

Според Малтийз, скалите, от които е извадено стъпалото, съдържат още много „фантастични скелети на динозаври” и екипът се надява да продължи изследванията си върху фосилите оттам.

Anthony Maltese, Emanuel Tschopp, Femke Holwerda, David Burnham. The real Bigfoot: a pes from Wyoming, USA is the largest sauropod pes ever reported and the northern-most occurrence of brachiosaurids in the Upper Jurassic Morrison FormationPeerJ, 2018; 6: e5250 DOI: 10.7717/peerj.5250