Открито е древно крокодилоподобно влечуго в Бразилия – Teyujagua paradoxa

An artist’s rendition of Teyujagua paradoxa. Image credit - Voltaire Neto.jpg
Влечугото Teyujagua paradoxa е живяло точно след Голямото измиране, което възникнало преди 252 милиона години. Тогава загинали около 90% от всички видове, които живели по онова време и вероятно измирането било причинено от мощни вулканични изригвания в днешен Сибир.

Удивителният череп на Teyujagua paradoxa бил открит в скални оголвания от Триас, близо до град Сао Франциско де Асис . Според д-р Фелипе Пинейро от Държавния университет на Пампа, този фосил е много по-различен от други, които са на същата възраст. Анатомията му е междинна – сходна е както с тази на примитивните влечуги, така и с анатомията на една важна група – Archosauriformes.

“Динозаври, крокодили, птици, птерозаври и техните близки родственици принадлежат към групата Archosauriformes – една изключително разнообразна група, която е доминирала сухоземната четиринога фауна по целия свят, по време на почти цялата Мезозойска ера и играе главна роля в съвременната биота” – обясняват д-р Пинейро и колегите му в статията, публикувана в списание Scientific Reports.
“Но произходът на тази група и изключително успешното устройство на телата на представителите ѝ, остават неясни.”

credit - J. Anderson, Felipe L. Pinheiro et al..jpg

“Ние описваме един невероятно добре запазен череп от късния Триас на Бразилия, който ни представя нов животински вид – Teyujagua paradoxa, преходен, според морфологията си, между Archosauriformes и по-примитивните влечуги.”
Teyujagua paradoxa е бил малко, четирикрако влечуго. Видът достигал дължина до 1,5 метра и живял до бреговете на езера и реки, ловувайки земноводни и проколофониди — изчезнали дребни влечуги, сходни с гущерите. Зъбите му са били извити, с фини врязвания и островърхи, което показва, че са били месоядни.

Ноздрите им били разположени върху горната повърхност на муцуната – типична характеристика за водните или полуводните животни, каквито са съвременните крокодили.
“Teyujagua paradoxa е наистина важно откритие, защото ни помага да разберем произхода на Archosauriformes “ – заяви съавторът д-р Ричард Бътлър от Университета на Бирмингам, Великобритания. „Archosauriformes са изключително разнообразни и включват всичко от колибри и крокодили до гигантски динозаври като Тиранозавър Рекс и Брахиозавър.“

„Tujague paradoxa изпълва еволюционната пропаст между Archosauriformes и по-примитивните влечуги и ни помага да разберем как черепът на Archosauriformes e еволюирал в началото“ – казва той.

Източник: http://www.sci-news.com/