Откритата “Чудовищна планета” разклаща теорията за създаването на Вселената

Снимка: Червената звезда над NGTS-1b според виждането на художника. Credit: Университетът Уоруик.
Снимка: Червената звезда над NGTS-1b според виждането на художника.
Credit: Университетът Уоруик.

Една гигантска планета, която не би трябвало да съществува според теорията за създаването на планетите, беше открита около далечна звезда. Новото откритие беше публикувано наскоро в списание Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Съществуването на “Чудовищната планета” под името NGTS-1b разклаща теориите за формирането на планетите, които гласят, че планета от подобна величина не може да се образува около толкова малка звезда. Съгласно тези теории малките звезди лесно формират изградени от скали планети, но не събират достатъчно материал за създаването на планети с размерите на Юпитер.

Но NGTS-1b е “газов гигант”, попадащ в категорията позната като “Горещ Юпитер” – клас планети поне толкова грамадни колкото нашия Юпитер, но с около 20% по-малко маса. За разлика от Юпитер обаче, NGTS-1b е разположена много близо до своята звезда – само на 3% от разстоянието между Земята и Слънцето, и извършва орбитата си на всеки 2,6 дни, което означава, че една година на NGTS-1b е с продължителност два и половина земни дни.

Същевременно звездата, около която тя обикаля, е много малка, радиусът и масата ѝ са наполовина на нашето Слънце. Професор Питър Уитли (Peter Wheatley) от Университета Уоруик коментира затрудненията, които това предизвиква, така: “Въпреки, че е истинско чудовище като планета, NGTS-1b е трудно да бъде открита, защото звездата, около която се движи, е много малка и слаба.” И допълва: “Малки звезди като това червено М-джудже са всъщност сред най-често срещаните във Вселената. Това прави възможно да бъдат открити още подобни гигантски планети около тях.”

NGTS-1b е първата планета идентифицирана с помощта на съоръжението NextGeneration Transit Survey (NGTS), което използва набор от 12 телескопа за обследване на небето. Учените направили откритието си чрез непрестанно наблюдение на участъци от нощното небе в продължение на много месеци, разкривайки инфрачервената светлина от звездата с помощта на иновативни чувствителни към инфрачервения спектър камери. Те отбелязали спад в излъчването на звездата на всеки 2,6 дни, дължащ се на орбитата на планета, периодично закриваща нейната светлина.

Използвайки тези данни, учените проследили орбитата на планетата и изчислили размера, позицията и масата на NGTS-1b, измервайки радиалната скорост на звездата.

Д-р Даниел Бейлис (Daniel Bayliss) от Университета Уоруик, ръководещ изследването, твърди: „Откриването на NGTS-1b бе за нас истинска изненада – подобни масивни планети просто не се смяташе за възможно да съществуват около толкова малки звезди. Сега предизвикателството пред нас е да научим колко често се срещат подобни случаи в галактиката и с новото съоръжение за наблюдение за транзитно преминаване имаме чудесната възможност да го постигнем.”

Съоръжението се намира в Параналската обсерватория, част от Европейската южна обсерватория, в сърцето на пустинята Атакама в Чили и е едно от малкото, в които се допускат за работа външни изследователи като тези от Университетите на Уоруик, Лестър, Кеймбридж и Кралския университет Белфаст в сътрудничество с Обсерваторията в Женева, Германския аерокосмически център в Берлин (DLR Berlin) и Университета на Чили.

В качеството си на ръководител на дейността на NGTS, професор Питър Уитли е имал удоволствието да види тези впечатляващи резултати. “След близо десетилетие работа по NGTS, бе вълнуващо да видим как той открива нови непроучени видове планети. Нямам търпение да разбера какви още интересни нови планети предстои да намерим.”

Материалите са предоставени от Кралското астрономическо общество (Royal Astronomical Society).

Превод: Елена Страхилова