Открит е морски крокодил с огромни размери

Най-големият морски крокодил, наречен от палеонтолозите Machimosaurus rex, е открит в Тунизийската пустиня. Въпреки че възстановените останки са фрагментарни, откритията в скала на 120 милиона години са достатъчни за идентифициране на влечугото като най-големият известен член на своеобразна линия крокодили, които са прекарвали живота си почти изцяло в морето.

„Това е чисто ново откритие в част от света, която не е добре проучена за вкаменелости“, казва палеонтологът Стивън Брусат от Университета в Единбург, който не участва в изследванеto.

Фосилите включват череп и части от други кости и са открити от Фредерико Фанти от Университета в Болоня, Италия и колеги, с подкрепата на National Geographic Society. Учените очакват откриването на по-пълен скелет, за да разберат каква точно е била големината на Machimosaurus rex. Ако се приеме, че новите видове имат същите пропорции като близките си роднини, Фанти изчислява, че цялата дължина на Machimosaurus rex достига до около 9,6 метра. Макар и не толкова голям, колкото някои от неговите по-късни далечни роднини, живели в сладки води, Machimosaurus rex остава най-големият океански обитател, член на родословното дърво на крокодилите.

Най-големият сладководен крокодил съществувал някога (Sarcosuchus imperator) е живял преди 110 милиона години, достигал е до 12 метра дължина и е тежал до осем тона. От времето на този и други гиганти, като алигатора Deinosuchus, много крокодилски родословия са загинали, оставайки тясно свързани с днешните соленоводни представители.

Зъбите на хищниците могат да подскажат с какво са се хранели в древния океан. „Machimosaurus rex е имал набити, сравнително къси и заоблени зъби“, казва Фанти, „и масивен череп, което прави захапката му забележително силна.“ Тези функции карат Фанти да предложи крокодилът да влезе в групата на „общопрактикуващите ловци“, в която попадат разнообразни видове, включително големите морски костенурки.

„Този вид вероятно е бил хищник, атакуващ от засада. Навъртал се е в плитки води, дебнел костенурки и риби, а може би и някои сухоземни животни, които идвали прекалено близо до брега“, добавя Брусат.

За учените най-важният аспект на Machimosaurus rex е не толкова размерът му, колкото това кога е живял. Палеонтолозите отдавна спорят дали е имало масово измиране преди 145 милиона години, в края на Юрския период. Групата, включваща р. Machimosaurus, се нарича Teleosauridae и е сред тези, за които се смята, че са измрели тогава. Откриването на Machimosaurus rex в по-късни скали (Креда) подсказва, че ако е имало масово измиране, то не е засегнало животните по цялата планета. Вместо да бъде тълкувано като такова, изчезването може по-скоро да бъде разглеждано като преходен период.

„Според нас събитията от края на Юрския период са били глобални по своя ефект, но най-вероятно това а била сложна поредица от биологични кризи, които са все още слабо документирани.“

Една от най-големите мистерии е защо морските крокодили не възстановяват предишната си слава. Въпреки че семейството на Machimosaurus rex е оцеляло по-дълго от предполаганото, то не е продължило да съществува.

Превод: Мария Кехайова