Достигна ли еволюцията на биоразнообразието своята пределна граница? – от брой 133

Използването на записа от вкаменелости за оценка на нивата на биоразнообразието все още е предизвикателство, като имаме предвид, че повечето открити вкаменелости са от по-близкото минало, а връщайки се по-дълбоко назад във времето, в някои случаи не са открити такива за цели континенти. Снимка:  Джеймс Сейнт Джон / Flickr

Подобряването на познанията ни за историческите модели на биологичното разнообразие може да ни помогне да разберем каква е способността на животните да се адаптират в условията на съвременните климатични промени.

Традиционното мнение е, че видовото многообразие се увеличава непрекъснато през последните 200 милиона години, особено през последните 100 милиона, което е довело до повече разнообразие в момента отколкото когато и да било преди. Но някои скорошни проучвания сочат, че биоразнообразието има тенденция да остава до голяма степен същото, като се е стигало само случайни скокове.

„Нашите открития силно противоречат на минали проучвания, които предполагат неограничено увеличаване на разнообразието в местни и регионални мащаби през последните 100 милиона години“, се казва в ново проучване на сухоземните видове. То не открива никакви доказателства за нарастване на разнообразието през последните 66 милиона години, след кратко увеличение от два до три пъти за няколко милиона години след масовото изчезване на динозаврите в края на периода Креда, подир което започва процъфтяването на бозайниците.

Подобни са наблюденията и при изследването на морските видове, като и там учените откриват малка промяна в биологичното разнообразие на океана през последните 200 милиона години.

„Ние установяваме, че екосистемите са относително стабилни по отношение на биоразнообразието, което имат за десетки до стотици милиони години“, казва професор Ричард Бътлър, палеобиолог от Университета в Бирмингам, Великобритания, който работи и върху двете изследвания като част от Проект TERRA. „Вместо да наблюдаваме експоненциални увеличения, това е по-скоро краткотрайно доста драматично увеличение и след това имаме сравнително равна линия.“

Констатациите предполагат, че разнообразието е ограничено до определен лимит и че броят на видовете в крайна сметка е ограничен от фактори като наличието на ресурси като вода и пространство, казва проф. Бътлър. Според него различни изследователи се насочват към това мнение от известно време, но нови подходи като тези, възприети в проекта TERRA, помогнаха за укрепване на доказателствата.

Цялата статия можете да прочетете в новия брой 133 на списанието. Изтеглете броя с абонамент за 2,50 лв. на месец. ВИЖ ПОВЕЧЕ ТУК >>

Абонаментът за списанието помага за развитието на целия проект, като получавате в рамките на една година над 11 броя и достъп до уникално съдържание, което е достъпно само за тези от вас, които са се абонирали: научете повече тук.

Източник: horizon-magazine.eu