Ново проучване намира пробойна в един от най-силните аргументи срещу глобалното затопляне

Океаните се затоплят по-бързо, отколкото си мислехме. Въпреки, че това е лоша новина за планетата, това е добра новина за учените, изследващи климатичните промени, които през последните две десетилетия бяха озадачени от тенденциите в затоплянето на температурите на повърхността на океаните.

Според голяма част от измерените от лодки температури на океанската повърхност  океаните не се затоплят толкова бързо, колкото останалата част от планетата. Това озадачило учените, но скептиците към климатичните промени го използват като  сполучливо „научно“ доказателство, че климатичните промени или не са толкова драстични, колкото учените смятаха, или не съществуват изобщо.

Сега обаче ново проучване, публикувано в Science Advances, потвърждава това, което Националната агенция на океанските и атмосферни изследвания на САЩ (NOAA) откри за първи път през 2015 г. – океаните наистина се затоплят и то по-бързо, отколкото смятахме. Но на какво се дължи това разминаване? Всичко се свежда до нещо, което всеки учен знае твърде добре – анализирането на данни, събрани по различни методи и по различно време, е трудна работа, защото някои методи за измерване на температурата на повърхността на океана са по-точни, отколкото други.

Новото изследване потвърждава, че данните, събрани от лодки, се различават леко от тези, събрани от шамандури и сателити. Така че, когато учените са комбинирали всички данни, това е довело до изопачаване на резултатите. За да се определи какво наистина се случва, новото изследване анализира множество набори от данни поотделно – вместо да ги комбинира заедно.

Изследователите открили, че океаните са се затопляли с около 70% повече на десетилетие през последните 19 години, отколкото се смяташе досега.

Превод: Цветелина Христова