Ново крило, разработено от НАСА, може да пести гориво и да спаси планетата

Ранните самолети са били голяма бъркотия. Но само за едно десетилетие, технологията се развила от „едва функциониращо кълбо парцали, жици и двигатели” до „смъртоносни военни машини”. В този процес са се появявали всякакви видове шантави конфигурации. Една от тези ранни иновации, била подпората (truss), свързваща крилото с корпуса на самолета и все още може да се види при малките, витлови самолети. Дизайнът на реактивните самолети се е изменил значително, но сега НАСА иска да върне подпорите и при тях.

Тези нови подпори позволяват на крилото да бъде по-дълго, тънко и все пак да поддържа самолета. От НАСА казват:

„Изследователите очакват по-ниското тегло и по-малкото съпротивление на крилото да намалят разхода на гориво и въглеродните емисии, поне с 50%, в сравнение с настоящите транспортни самолети, и с 4 до 8% , в сравнение със сходни технологии, които не включват подпори. 

Използвайки изчислителни методи, те са модифицирали размерите и формата на крилото и подпората така, че да подобрят областите, които може да генерират нежелани въздушни потоци, които повишават съпротивлението и пречат на издигането. След това инженерите изпробвали моделите във вятърен тунел, използвайки множество експериментални техники, за да потвърдят изчисленията и прогнозираните характеристики на летателните апарати.“ 


РЕКЛАМА:

***

Подпорите позволяват по-големи криле, което означава по-добро издигане. Все още има въпроси за разрешаване: самата подпора увеличава съпротивлението, но ако е добре проектирана, това би трябвало да се компенсира от подобрените криле на самолета. Освен спестеното гориво и намалените емисии, има и още едно „скрито” преимущество: крилете би трябвало да са по-тихи.

 

Източник: http://www.popsci.com


Европейска нощ на учените 2022 г.: