Ново изобретение с графен за пречистване на морска вода

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Credit: CSIRO

Учени от Австралия са създали филтър от графен, който пречиства силно замърсена морска вода само в една стъпка. Технологията включва тип графен, наречен Graphair.

Около 2,1 млрд. души по света нямат достъп до чиста вода за пиене – почти една трета от населението на Земята. Това води до смъртта на милиони деца и възрастни, които заболяват от предавани с водата инфекции. Новата разработка свежда сложния и дълъг процес по пречистване на водата до една-единствена стъпка.

Graphair е форма на графена, която се извлича от соево олио и е разработен от изследователите от Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO).

Графенът може да бъде наречен суперматериал – той има дебелината на един атом и е невероятно силен, но и относително скъп за производство, което досега ограничаваше употребата му, но Graphair е по-евтин и се произвежда по-лесно, същевременно запазвайки свойствата на графена.

Едно от тези качества е хидрофобността – той отблъсква водата.

Изследователите разработили графенов филм с микроскопични наноканали, които пропускат само водата, но спират замърсителите с по-големи от нейните молекули.

След това екипът поставил новия филм върху обикновена мембрана за филтрация на вода, за да проведат тестовете.

Когато тази мембрана се използва без графеновия филм, тя се задръства от замърсителите и не позволява на водата да преминава, но учените установили, че графеновият филм удвоява способността на мембраната да филтрира водата.

Екипът установил, че комбинацията от мембрана и Graphair спира 99% от замърсителите и прави това по-бързо от обикновения филтър. Учените казват, че продължил да работи дори след като бил покрит със замърсители.

Това предотвратява необходимостта от стъпката по премахване на едрите замърсители от водата, преди тя да бъде пропусната през мембраната, за да не се запуши тя.

Изглежда тази технология може бързо и лесно да пречиства водата, независимо колко е мръсна.

Според изследователите, всичко, от което имаме нужда, за да имаме чиста вода е топлина, графен, мембранен филтър и малка водна помпа.

Източник: Science Alert