Нови методи за издирване на извънземен живот може би ни приближават към неговото откриване – от брой 129

Астрономите въвеждат нови технологии в стремежа да отговорят на един от най-интригуващите изследователски въпроси: Сами ли сме във Вселената?

Снимка: ZHENGZAISHURU / ISTOCK / GETTY IMAGES PLUS

За около седмица през 1960 г. радиоастрономът Франк Дрейк смята, че може би е открил извънземни. Той насочва новия 26-метров телескоп на Националната обсерватория за радиоастрономия към звездата Епсилон Еридани на 8 април същата година и след минути инструментите се развихрят. Устройството за четене на телескопа – грамофон, който използва химикалка, за да чертае линиите на входящите сигнали върху хартия – започва да подскача с резки движения. Един от радиоговорителите, свързан с телескопа, възпроизвежда поредица от силни импулси – точно такъв вид предаване, каквото може да се очаква от интелигентен подател. Дрейк остава смаян. Действително ли е толкова лесно да се откриват извънземни?

Оказва се, че не е. Няколко дни след като телескопът засича този сигнал, радио антена, насочена в различна посока, също улавя такъв шум. Сигналът изобщо не е космически, а  от съвсем земен източник – най-вероятно самолет.

Но все пак този първи поход в търсенето на извънземен разум (или SETI) предизвика все по-големи усилия и надежди за издирване на други интелигентни същества сред звездите. А сега, с последните открития в астрономията, новите технологии и притока от нови пари, SETI е в ренесанс.

Цялата статия може да четете след като сте се абонирали за списанието (имате абонамент – четете тук).

Повече за абонамента вижте на този линк – https://nauka.bg/abonament/