Нови данни за твърдата материя в най-раната история на Слънчевата система

Най-ранните скали в Слънчевата система са били по-скоро като захарен памук, а не такива, каквито си ги знаем – като твърди образувания.

Откритието на учените от Кралския колеж в Лондон предлага първите геоложки доказателства в подкрепа на предишните теории, направени на базата на компютърни модели и лабораторни експерименти относно това как са се образували най-ранните скали.

Проучването подкрепя идеята, че първоначално твърдата материя в Слънчевата система е била изключително крехка и пореста – много подобна на захарния памук – и че с времето се е  уплътнила до сегашната си твърдост вследствие от бурни процеси.

„Нашето изследване показва, че карбонатните скали, т.нар. хондрити, са се формирали под въздействието на бурните процеси в мъглявината, през която са пътували преди милиарди години. По подобен начин се променят и камъчетата в реката”, според Фил Бланд, един от изследователите.

Учените стигнали до изводите си след приключването на изключително подробен анализ на  метеорит, пристигнал на Земята от астероидния пояс между Юпитер и Марс. Той се е формирал в най-ранната история на Слънчевата система, когато микроскопични частици прах се сблъскали едни с други и залепнали едни към други, формирайки по-малки или по-големи зрънца, наречени хондрули.

Учените са анализирали натиска, на който е била подложена ранната скала. Направеният анализ е насочил изследователите към първоначалната крехка структура на космическото тяло.

В бъдеще екипът ще съсредоточи по-нататъшните изследвания за това как са се формирали астероидите и скалистите планети и луни в Слънчевата система.