Нова технология, която превръща телефона в микроскоп

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Credit: CNBP

Австралийски изследователи от ARC Centre of Excellence for Nanoscale BioPhotonics (CNBP) са разработили приспособление, което може да се създаде чрез 3D принтер и да превърне смартфона в напълно функционален микроскоп.

То може да направи видими обекти с размери 1/200 от милиметъра, включително микроскопични организми, животни и растителни клетки, кръвни клетки, клетъчни ядра и други.

Технологията е уникална с това, че не изисква външно захранване, нито източник на светлина, за да функционира.

Учените споделят файловете за принтиране безплатно и всеки (с достъп до 3D принтер) може да превърне телефона си в микроскоп: http://cnbp.org.au/online-tools

Главният разработчик на устройството, д-р Антъни Орт (Antony Orth), вярва, че то ще може да се използва от учените, когато се намират на отдалечени места и нямат достъп до конвенционален микроскоп.

Д-р Антъни Орт. Credit: CNBP

Микроскопът разчита на вградената в телефона светкавица за осветяване на наблюдаваната проба.

Устройството притежава вътрешни тунелчета, които насочват светлината от светкавицата на телефона така, че обектът да бъде осветен отзад. Така се разрешава проблемът с осветлението, което други подобни технологии имат – те се нуждаят от външен източник на светлина, което ги прави тромави и по-неудобни за употреба.

Друго предимство е, че устройството позволява пробите да бъдат наблюдавани както на светъл, така и на тъмен фон. Това е преимущество, тъй като някои обекти почти не се виждат на светъл фон – пример за това са клетки в среда.

Д-р Орт казва, че технологията може да бъде използвана от специалистите за проверка на качеството на водата, кръвни проби, за екологични цели, за ранно детектиране и диагностика на заболявания, причинявани от паразити, например малария. Особено в развиващите се страни, където микроскопите не са толкова многобройни и достъпни.

Устройството вече успешно е изпробвано от д-р Орт и колегите му за успешно наблюдение на клетъчни култури, зоопланктон, семенна течност от говеда за оценка на фертилността.

Източник: Phys.org