Нова система възстановява клетъчния живот у прасета час след смъртта им

Тази техника би могла един ден да подпомогне съхранението на органи, подготвени за трансплантация.

Сложна система от изкуствена течност, помпи и сензори успява да вкарат кислород, хранителни вещества и медикаменти в телата на вече мъртви прасета, като по този начин запазва клетки на органи, които в противен случай биха умрели в следствие на спирането на сърцето.

Макар и откритието да е в началните етапи на своето развитие, то дава насоки за нови начини за запазването на органите здрави, докато бъдат използвани за трансплантации.

В по-ранни етапи на експериментите, учени са създали машина наречена BrainEx, запазваща части от клетъчния живот в лишените от кислород мозъци на мъртви прасета. Новата система- OrganEx, насочва идеята и към други органи, освен мозъка.

„Искахме да разберем дали можем да приложим откритията ни и при други засегнати органи из тялото, като по този начин да открехнем вратата към бъдещи изследвания в сферата на трансплантациите“ казва Ненад Сестан, невролог към Йейлското училище по медицина.

Целта на OrganEx е да заеме функциите на сърцето и белите дробове, като разнася из тялото на животното изкуствена течност. В тази лабораторно създадена течност, смесена в пропорции 1:1 с кръвта на самото прасе, има компоненти, които осигуряват кислород и хранителни вещества на клетките, като същевременно предотвратяват съсиреци и предпазват от възпаления и клетъчна смърт.

Проведен е и експеримент, при който упоени прасета са поставени в сърдечен арест и после са оставени за час. След това на част от тях им е била поставена вече съществуващата система ЕКМО- екстракорпорална мембранна оксигенация, която добавя кислород към кръвта на прасето и я разнася из тялото. Другите прасета са третирани чрез OrganEx.

В резултат на експеримента, изследователите откриват, че системата OrganEx е успяла да достави повече течност до органите и тъканите, в сравнение с ЕКМО, като освен това при нея се наблюдава по-ниска смъртност на клетките. При част от тъканите, включително бъбреци, дори се е наблюдавало възстановяване на клетките от вредите нанесени в следствие на спирането на сърцето.

В бъдеще, подобна система е възможно да подпомогне съхранението на органите, подготвени за трансплантации, но към момента „все още има много работа, която да бъде свършена по животинския модел“ казва Сестан.

Превод: Емил Кръстев