Нов вид тест може да определи наличие на тумор само от капка кръв с до 96% точност

Известните методи за откриване на раково заболяване може да включват множество видове скенери или оперативни опции като хирургични биопсии, но има един нов метод за откриване на болестта, който не включва нищо повече от обикновено убождане на пръста.

Изследователи от университета Умео в Швеция са разработили нов тип РНК тест на тромбоцитите в кръвта, който може да открие, класифицира и определи точното местоположение на рака в организма чрез анализа само на една капка кръв.

„Възможността да се определи рака още в ранен стадий е от огромно значение“, каза Джонас Нилсън, изследовател на рака в университета Умео и съавтор на доклада. Ние открихме как изцяло нов метод, който чрез биопсия на кръвта може да определи наличието на рак и дори в бъдеще ще се окаже, че пробата от инванзивната клетъчна тъкан няма да е нужна при диагнозата на рак на белия дроб, например.“

Въпреки че този метод все още не е с точност до 100%, той определено дава надежда. Тестването на метода на учените за  новия вид РНК с кръв им дава възможност да открият рак с около 96% точност – това е доста добро постижение за такъв безоперативен метод, наречен „течна биопсия“.

За да тестват системата си, учените взели кръвни проби от 283ма души. Сред тази група, при 228 от тях са открили някаква форма на рак, а останалата част (55 души) не са показали такива данни.

Чрез анализиране и сравняване на РНК профилите в кръвните проби, учените са успели да открият рак сред пациентите с различна степен на успех. При 39 пациента, при които са открили рака още в ранен стадий, те са способни да го идентифицират и докажат с до 100% точност.

В проследените тестове системата не е била изцяло ефективна, но все още дава впечатляващи резултати. Изследователите идентифицирали наличието на тумор с „ненадминатия“ 71% точност при пациенти с рак на белия дроб, гърдата, панкреаса, мозъка, черния дроб, дебелото и правото черво.

Авторите на проучването не предполагат, че този вид метод „течна биопсия“ ще замени другите начини за откриване на болестта, но поне е ясно, че ако тази техника се усъвършенства, тя ще предполага надеждност за лекари и пациенти, особено по отношение на възможността за по-леки начини за откриване на болестта още в самото начало.

„В проучването, бяха идентифицирани почти всички форми на рак „, обясни Нилсън, „което доказва, че кръвните биопсии имат огромен шанс за подобряването за ранното откриване на рак“.

Превод: Михаела Огнянова