Нов материал преобразува невидимата инфрачервена енергия във видима светлина

Да имаш свободен достъп до светлина е едно от най-простите, но и ценни преимущества на съвременния живот. Обикновено дължим това на нажежаващи се метални нишки в крушките, докато засветят в ярка бяла светлина. Сега изследователите са измислили по-директен подход, като са изобретили нов материал, който преобразува фотони от инфрачервен лазер във видима светлина. Лазерът се насочва към чист филм от молекули, който се състои от атоми на калая и сярата, подредени по специален начин (подобно на диамант) и обградени от органични групи. Молекулите във филма абсорбират инфрачервените фотони и излъчват тази енергия под формата на по-високоенергийни фотони на видимата светлина. Този тип преобразуване не е нов. Новото е, че филмът от калай и сяра може да насочва светлината в един сноп, според доклада на изследователите в Science.

Докато повечето стари преобразуващи материали изпращат видимите си фотони в случайни посоки, тази нова техника изпраща светлината в посоката, от която е дошла. Това ѝ дава възможност да насочва снопове от светлината към специфични места, което прави материала полезен за употреба при микроскопи и нови прожекционни системи.

Източник: www.sciencemag.org