Небесните събития през декември 2021: Как да видим 3 планети във вечерния здрач

Юпитер, Сатурн и Венера ще блестят ярко в предстоящите зимни нощи.

Преди края на годината ентусиастите, наблюдаващи небето, ще могат да се любуват на три ярки планети, които ще блещукат в здрача до лунния полумесец.

През декември Юпитер, Сатурн и Венера ще светят ярко във вечерното небе, докато се изместват постепенно на запад. Планетите ще се появяват за кратко след залез слънце, докато Луната прави кратка небесна разходка край трите обекта.

На 6 декември Луната бавно ще започне да осветява нощното небе. Докато нашият самотен спътник завършва орбитата си около Земята, той преминава през различни фази на видимост в зависимост от това колко слънчева светлина огрява повърхността на Луната погледната от нашата планета.

Новолуние се случва, когато Луната е вклинена между Земята и Слънцето, а това води до тъмен пейзаж на повърхността ѝ, поради което тя едва се вижда с невъоръжено око.

Новолунието през този месец ще настъпи на 4 декември и след това видимостта бавно ще се увеличава. От 6 до 9 декември Луната ще бъде във фаза на нарастващ полумесец с по-малко от 50 процента видимост.

Покрай полумесеца, три планети ще блестят като ярки звезди на фона на избледняващата вечерна светлина.

Идеалната възможност за наблюдение на нощното небе е когато Луната е във фаза Полумесец.

Нарастващият полумесец ще се появи близо до Венера на 6 декември вечерта, до Сатурн – на 7 декември и до Юпитер – на 8 декември. Трите планети ще се появят една до друга в западното небе по свечеряване.

Венера е най-близкият ни съсед в нашата Слънчева система и се явява най-ярката планета на земния небосвод. Светлината, отразявана от тази планета ще бъде най-ярка на 5 декември с магнитуд -4,7.

Венера се издига най-високо над хоризонта около 28 ноември и ще се измести по-близо до Земята, докато достигне своя пик в началото на декември. След това Венера ще продължи да се измества към хоризонта и да намалява яркостта си.

Юпитер е най-голямата планета в Слънчевата система и представлява страхотна гледка, заедно с някои от по-големите му луни. Ако имате телескоп, Юпитер и неговите най-големи четири спътника Йо, Европа, Ганимед и Калисто, трябва да се виждат в ясна, безоблачна нощ. Планетата ще се появи на около 37 градуса над южния хоризонт, доста близо до Венера.

Юпитер и Венера са двете най-ярки планети и заедно са по-ярки от повечето звезди на нашето небе.

Юпитер ще започне да се измества на запад до началото на декември. Въпреки че планетата се затъмнява, когато се отдалечава от Земята, тя ще се измести повече на запад, което улеснява видимостта ѝ при вечерната светлина.

Макар Сатурн да е най-слабо блестящата планета от трите, тя също може лесно да бъде забелязана през декември във вечерния здрач. Сатурн ще бъде вдясно от Юпитер на 31 градуса над юг-югозападния хоризонт, сияещ със своя отчетлив златист цвят.

Можете наистина да оцените красотата на Сатурн и с най-обикновен телескоп, който ще ви позволи да се удивите на пръстените, заобикалящи планетата и каращи я да изглежда почти два пъти по-голяма. При подходяща нощ за наблюдение, най-голямата луна на Сатурн – Титан, също може да се види през телескоп.

Източници: inverse.com, space.com

Статия от новия брой 148 на сп. Българска Наука

Подаряваме ти първите 40 стр. от брой 148 тук>>

Списанието е достъпно за абонирани читатели.

Ако искаш всеки месец да четеш цялото списание бъди част от обществото на БГ Наука и се абонирай тук>>

Абонаментът за списанието помага за развитието на целия проект, като получавате в рамките на една година над 11 броя и достъп до уникално съдържание, което е достъпно само за тези от вас, които са се абонирали: научете повече тук.  ВЗЕМИ АБОНАМЕНТ ОТ ТУК->

ВЗЕМИ ГОДИШЕН АБОНАМЕНТ ЗА ЕДНА ГОДИНА!