НАСА и ESA подготвят големи мисии до външните планети

НАСА и Европейската Космическа Агенция (ESA) с доста бързи темпове подготвят големи мисии до луната на Юпитер – Европа, и Титан– на Сатурн, на стойност 3 милиарда долара.

Екипи от Щатите и Европа ще се срещнат тази седмица във Виена да обсъждат концепцията за Титан, а на 21–24 април ще има още една среща в Рим за обсъждане на плановете за Европана Юпитер.

Резултатът от срещите ще бъде представен в лабораторията JPL на НАСА на 8–9 май и в Лос Анджелис на 12–15 същия месец. На 3–5 юни започва финалното рефиниране на инструментите на корабите до луните на външните планети и целият план на проекта трябва да е готов до ноември, за да бъде включен в годишния федерален бюджет на НАСА за 2009 г.

Общо взето се очаква и двете мисии да имат супер-развити технологии и инструменти. Главната задача и на двете ще е да търсят следи за живот извън Земята в подземни топли океани от течаща вода и т.н.

Организаторите не искат мисиите да са бавни и застояли като совалките и Международната космическа станция. За това се очаква разработка с бързи темпове и изстрелване от Кейп Канаверал през 2016 г., а до 7 г. след това мисиите вече трябва да са стигнали до Юпитер и Сатурн, съответно на 778 милиона и 1,4 милиарда километра от Земята.

За двата проекта НАСА ще осигури 2 милиарда долара, а сътрудничество вероятно между ЕСА, Япония и Русия трябва да набави останалия 1 милиард финансиране.

Juno, NASA Jupiter orbiter

Europa/Jupiter System Mission (EJSM) ще включва орбитър, който да обикаля луната на Юпитер Европаи да търси за индикации на живот в подземен океан, който се смята, че се намира под замръзналата повърхност на Европа. Този апарат трябва да характеризира всеки един аспект на луната, докато един или два други орбитъра обикалят самия Юпитер и изучават останалите сателити на газовия гигант. Ако тази мисия бъде одобрена, тя ще последва директно апарата Джунона НАСА, който трябва да изследва атмосферата на Юпитер и ще излети през 2011 г.

Titan/Saturn System Mission (TSSM) ще прави снимки с висока резолюция на необикновения терен на Титан– сложна структура планини, възвишения, долини, реки и езера от метан, и ще търси за органични съединения по повърхността на луната. TSSM орбитъра ще пусне и балон с горещ въздух на име „Монтголфър“, който трябва да се спуска в продължение на 2 години в метановата атмосфера на Титан.

Балонът ще прави детайлни снимки и също така ще носи 2 или 3 робота за изследване на повърхността, всеки с живот от 2 дена, които могат да бъдат пуснати в интересни зони. Единият ще е нещо като лодка или малка подводница за някое метаново езеро.

Мисия TSSM ще включва още един орбитър, който ще обикаля Сатурн и ще се фокусира върху другата мистериозна луна на газовия гигант – Енцелад.

Апаратът Касини, който облетя Енцелад през март, показва, че гейзерите на луната съдържат вода и органични условия и ако техният източник наистина е подземен океан, а не проста сублимация на повърхността, както твърдят поддръжниците на теорията за електрическата Вселена, то там има голям шанс да съществуват прости микроорганизми.

За съжаление новите амбициозни мисии до външните планети ще бъдат осъществени за сметка на мисии до Марс с подобен висок бюджет.

Наскоро Алан Стърн, който оглавяваше научния отдел на НАСА, подаде оставка, след като марсоходите Спирит и Опортюнити едва не бяха изключени, заради съкращения в бюджета от конгреса на Америка.

Марс експерти от Щатите и Европа се опасяват, че заради съкращаването на бюджети планираната мисия на НАСА до Марс за 2020 г., която трябва да се върне с проби от почвата, може да бъде изпълнена набързо и с недостатъчно средства.

Майкъл Грифин, шефът на НАСА, смята като цяло да съкрати бюджета за Марс до 350 милиона долара на година. Това най-вероятно ще има ефект върху планирания за 2009 г. марсоход Mars Science Laboratory (MSL), който трябва да се захранва с плутоний от Русия. Сега с орязания бюджет MSLможе да излети чак 2011 г.

MSLи двете мисии до Европа и Титан са главните задачи на НАСА за това десетилетие.

Източник: Космическа Одисея