Направени са първите опити в света да се лекуват болестта на Паркинсон и слепотата с ембрионални стволови клетки

За първи път в света хирурзи от китайския град Zhengzhou планират да инжектират стволови клетки, извлечени от човешки ембриони, в мозъците на пациенти с болестта на Паркинсон, с цел да излекуват инвалидизиращите симптоми.

Същевременно, друг медицински екип от същия град цели да се насочи към загубата на зрение, използвайки ембрионални стволови клетки (ESC), за да замени изгубените клетки в ретината, което отбелязва ново движение в Китай след големите промени в начина, по който страната регулира леченията със стволови клетки.

Въпреки че подобни лечения на пациенти с болестта на Паркинсон вече са били тествани в Австралия, тези опити разчитали на клетки, взети от яйцеклетки, принудени да се делят преди да бъдат оплодени, в опит да се изплъзнат от етичните безпокойства.

Стволовите клетки са като празни плочи, които те първа трябва да получат специфична задача. Ако обърнете назад времето за вашите тъкани, клетките ще стават все по-малко специализирани, докато не останете с една клетка с голям потенциал да стане почти всичко.

В случая с двата вида ембрионални стволови клетки, разделените яйцеклетки са подложени на различни обработки, които да ги подтикнат да се развият в клетки-заместители, които могат да лекуват определени състояния в реципиента.

Симптомите на болестта на Паркинсон са основно предизвикани от загубата на нервни тъкани дълбоко в мозъка в зона, наречена базален ганглий.

Загубата на тези клетки означава загуба на невространсмитер, наречен допамин, а с това се получава и по-малка възможност за контрол над нервните импулси, което би предотвратило активността на мускулите в крайниците.

В случая със състояние, наречено дегенерация на макулата – повреда на слой от тъкани, наречен пигментен епител на ретината в задната част на окото, кара клетките над него, улавящи светлината, да загинат.

С превръщането на ембрионалните стволови клетки в клетки, които естествено биха могли да се превърнат в тъканта, която се е влошила – както предшествениците на невроните, които могат да произвеждат допамин, или в ретиналната тъкан – и след това с инжектирането им на точното място, изследователите се надяват да възстановят загубените функции.

Не всички са убедени в успеха на опити като тези, направени в Китай и миналата година в Австралия.

Биологът, специалист по стволови клетки от Изследователския институт Скрипс в Калифорния, Jeanne Loring, вярва, че изборът на стволови клетки, използвани при двата опита с болестта на Паркинсон, няма да бъдат достатъчно специализирани, за да отговорят на очаквания резултат.

„Да не знаеш в какво ще се превърнат клетките е притеснително“, казва Loring на David Cyranoski от Nature.

Но изследователският екип в Китай остава уверен в решението си.

Qi Zhou от Китайската академия на науките, Института по зоология в Пекин, е специалистът по стволови клетки, който ръководи и двата опита с ESC и казва, че четири години опити с животни, проведени при маймуни, досега са показали обещаващи резултати.

„Имаме всички данни за изображения, поведенчески и молекулярни данни, за да се окаже резултатно“, Zhou казва за Nature.

Той твърди също, че екипът, провеждащ опитите за Паркинсон, е избирал пациенти, при които ще има най-нисък шанс от отхвърляне на ESC от клетъчната банка.

През 2015 година Китай въвел тежки нови регулации за справяне с растящия проблем с „нелегалните клиники“, които предлагат лечения със стволови клетки, без надлежно водене на записи или обработването им, което прави трудно изчисляването на безопасността или дори типовете клетки, използвани при тези лечения.

Промените са с цел да се подобри етиката и безопасността при леченията със стволови клетки, за прилагане на употребата на клетки чрез регулаторен орган, осигуряване на информираното съгласие на пациента и разрешаването на лечения само в оторизирани болници.

Времето ще покаже дали тези регулации могат да бъдат приложени, но за изследователите на стволови клетки промените са позитивни.

„Това ще бъде голяма нова посока за Китай“, казва ученият, изследващ стволови клетки, Pei Xuetao за Nature.

Ако резултатите са толкова добри, колкото смятат екипите от Австралия и Китай, това би поставило нови стандарти в света.

Източник: Science Alert