Най-новото в лечението на рака идва от изследванията на програмираната клетъчна смърт – убитите ракови клетки действат като мощна противо

Nekroptoza-na-tumori-img.png
Изследователи от университета в Гент доказаха, че умъртвените ракови клетки са особено силен стимул за имунната система в борбата й с разпространението на туморите. Това може да се окаже дългоочакваният коз в ръцете на имунолозите в борбата с рака като част от т. нар. имунотерапия и в търсенето на нови приложения на анти ракови медикаменти, които да предизвикват специфичен тип клетъчна смърт.

Това откритие идва от група учени, изучаващи различните видове клетъчна смърт на молекулярно ниво. В зависимост от средата и стресовите фактори, една клетка може да приключи своето съществуване по фундаментално различни пътища. Най-общо казано, тя може да умре по два основни начина: в резултат от инфекция, най-често под влиянието на патогени и тогава става дума за некротична клетъчна смърт; или по програмиран от самия организъм път, наречен апоптоза. Имунната система на много организми е способна да предизвиква апоптична клетъчна смърт, в случай че клетките не изпълняват функциите си правилно или вече не са нужни за функционирането на целия организъм. Въпреки, че първоначално работата на екипа на Проф. Др. Питър Ванденабеле от Гент се състояла предимно в изучаването на клетъчната смърт на фундаментално ниво, техният интерес към рака рязко се повишил, когато все повече резултати започнали да свързват клетъчната смърт с развитието на метастази и други заболявания. След като инвестирали повече усилия в тази насока, те установили, че използването на клетъчна смърт като оръжие срещу рака може би е по-полезно, отколкото се е предполагало преди и би било удачна помощ в борбата срещу различните му видове.

Имуногенната клетъчна смърт – нов метод за борба с раковите клетки
Всяка секунда около милион клетки в здраво човешко тяло умират от програмирана клетъчна смърт. Имунните клетки на организма ефективно успяват да изчистят тялото ни от тези умиращи клетки, за да не предизвикат те възпалителни процеси. Една от основните цели на противораковата терапия е елиминирането на раковите клетки, в резултат на което туморите намаляват и в най-добрия случай изчезват без да се появят отново. През последното десетилетие бяха разработени множество противоракови медикаменти. Някои от тях не само успяват да убият раковите клетки, но също подтикват имунната система да прочисти организма от метастази. Иначе казано тези медикаменти предизвикват т.нар. имуногенна клетъчна смърт.

Според изследователите от университета в Гент, най-големия плюс на този тип клетъчна смърт е, че имунната система на пациента се активира и само към раковите клетки, без да засяга здрави клетки на пациента, което често е страничен ефект от някои видове агресивна ракова терапия. Още повече, че веднъж активирана към умиращи или мъртви ракови клетки, имунната система би трябвало да бъде способна да разпознае и живите клетки на туморите и да атакува и тях.

Новото в изследването на екипа на Проф. Др. Питър Ванденабеле е, че не само имуногенната клетъчна смърт е способна да активира имунната система на организма да се бори с туморите. Т.нар. некроптоза, която е форма на некротичната клетъчна смърт понякога е предпочитана пред програмираната клетъчна смърт, тъй като води до освобождаването на молекули от умиращата клетка в тъканите, които индуцират действието на имунната система така, че да се бори срещу патогените довели до инфекцията. Екипът успява да разработи терапия, която да предизвиква некроптоза изключително в раковите клетки, което от своя страна активира имунитета на пациента насочен срещу останалите, живи клетки на рака. Учените изолират ракови клетки, които убиват чрез нeкроптоза и след това ги връщат отново в организма, за да активират имунитета на пациента. Това откритие е добре дошло за учените и медиците, тъй като един от най-честите проблеми в борбата с рака е развитието на резистентност на раковите клетки към медикаментите, които предизвикват апоптоза. Новоразработената система от учените от Гент е алтернатива срещу тази резистентност, тъй като лекарствения продукт би бил нужен единствено, за да убие достатъчно на брой клетки, които да послужат на имунната система да се справи сама с тумора.

Детайлите за този нов тип имунотерапия са публикувани в оригиналната научна статия на Løve Aaes и екип в списанието Cell Reports, под заглавието „Vaccination with Necroptotic Cancer Cells Induces Efficient Anti-Tumor Immunity“ 2016.
Повече за лабораторията и работата на Проф. Ванденабеле можете да намерите тук – http://www.vib.be/en/research/scientists/Pages/Peter-Vandenabeele-Lab.aspx